Mετασχηματιστική ηγεσία και οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών: ο διαμεσολαβητικός ρόλος της αυτονομίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1909Λέξεις-κλειδιά:
Μετασχηματιστική ηγεσία, Οργανωσιακή δέσμευση, Εργασιακή αυτονομία, Συναισθηματική νοημοσύνηΠερίληψη
Λαμβάνοντας υπόψη την επιτακτική ανάγκη προσαρμογής των ηγετικών προσεγγίσεων στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες συνθήκες των σύγχρονων οργανισμών, η παρούσα μελέτη εστιάζει στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της μετασχηματιστικής ηγεσίας και της οργανωσιακής δέσμευσης των εκπαιδευτικών, υπό το πρίσμα της εργασιακής αυτονομίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η μετασχηματιστική ηγεσία δεν έχει στατιστικά σημαντική σχέση με την οργανωσιακή δέσμευση. Ωστόσο, διαθέτει σημαντική έμμεση θετική επίδραση μέσω της εργασιακής αυτονομίας, η οποία αναδεικνύεται ως βασικός προβλεπτικός παράγοντας της οργανωσιακής δέσμευσης των εκπαιδευτικών. Αντίθετα, η συναισθηματική νοημοσύνη συσχετίζεται θετικά με τη μετασχηματιστική ηγεσία, αλλά παρουσιάζει περιορισμένο διαμεσολαβητικό ρόλο στη συγκεκριμένη σχέση. Μέσα από τα εν λόγω ευρήματα, υποδεικνύεται η σημαντικότητα της εργασιακής αυτονομίας ως θεμελιώδους παράγοντα για τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας της μετασχηματιστικής ηγεσίας, αλλά και ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης για την ανάπτυξη και τη προώθηση ενός θετικού κλίματος συνεργασίας. Συμπερασματικά, η παρούσα έρευνα προτείνει την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων με στόχο την ενδυνάμωση της εργασιακής αυτονομίας των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, συντελώντας στην εύρυθμη λειτουργεία των οργανισμών.