Προσεγγίσεις Ελλήνων Εκπαιδευτικών για την Κοινωνική Δικαιοσύνη με βάση το μοντέλο της Fraser
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2021i2.1533Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνική Δικαιοσύνη, Αναδιανομή, Αναγνώριση, ΕκπροσώπησηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας ποσοτικής έρευνας είναι ο προσδιορισμός των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη δυνατότητα της μετασχηματιστικής ικανότητας που διαθέτουν, ώστε να προωθήσουν την κοινωνική δικαιοσύνη τόσο στο πεδίο της ρητορικής όσο και σε αυτό της εκπαιδευτικής τους πρακτικής. Αφορμή για τη διενέργειά της είναι η καταγεγραμμένη βιβλιογραφικά παραδοχή ότι η βελτίωση και η αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας, υπό τις τρέχουσες υπερ-διαφοροποιημένες περιστάσεις, απαιτούν την ανάληψη νέων και περισσότερο σύνθετων ρόλων από την πλευρά του εκπαιδευτικού προσωπικού, με την εφαρμογή προγραμμάτων που να σχετίζονται με την κοινωνική δικαιοσύνη. Διακόσιοι δεκαεννέα εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κλήθηκαν με τη χρήση ερωτηματολογίου να προβληματιστούν επί θεμάτων που άπτονται της κοινωνικής δικαιοσύνης, μέσω σύντομων σεναρίων-μελετών περίπτωσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν τον προσανατολισμό των εκπαιδευτικών προς την κοινωνική δικαιοσύνη. Σε ό,τι αφορά, δε, τις επιμέρους διαστάσεις της, σύμφωνα με το θεωρητικό μοντέλο της NancyFraser (1995, 1996, 2005), εστιάζουν περισσότερο σε θέματα που σχετίζονται με την αναδιανομή και την εκπροσώπηση και δευτερευόντως με την αναγνώριση.