Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής olympiaedu3@gmail.com Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2024i3.1830Λέξεις-κλειδιά:
καινοτομία, σχολική ηγεσία, Ειδική Αγωγή, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Σχολικές Μονάδες Ειδικής ΑγωγήςΠερίληψη
Με δεδομένο ότι, στην ελληνική πραγματικότητα, η καινοτομία βρίσκει εφαρμογή μέσα από τα Διεπιστημονικά και Ευρωπαϊκά Εκπαιδευτικά Προγράμματα, η παρούσα έρευνα μελετά τον ηγέτη και τον τρόπο που επιδρά στην εφαρμογή και προώθηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής. Μεθοδολογικά υιοθετήθηκε η αξιοποίηση μικτών προσεγγίσεων. Με τυχαία δειγματοληψία 242 συμμετέχοντες από σύνολο 2.229 εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε Ειδικά Σχολεία Β/θμιας Εκπαίδευσης της ελληνικής επικράτειας συμπλήρωσαν το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Με τη δειγματοληψία ευκολίας, 8 εκπαιδευτικοί επιλέχθηκαν για τη διεξαγωγή των συνεντεύξεων. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται την καινοτομία στην Ειδική Αγωγή ως προώθηση νέων αντιλήψεων και την ταυτίζουν, πρωτίστως, με τις Νέες Τεχνολογίες. Ο πολλαπλός ρόλος του καινοτομικού ηγέτη διακρίνεται με σαφήνεια και δίνεται έμφαση στο αναβαθμισμένο επαγγελματικό προφίλ του διευθυντή Ειδικής Αγωγής, στον οποίο και αποδίδονται συγκεκριμένες ηγετικές πρακτικές για την εισαγωγή καινοτόμων δράσεων.