Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών για την Οργανωσιακή Κουλτούρα της Ελληνικής Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2020i3.1225Λέξεις-κλειδιά:
Οργανωσιακή κουλτούρα, πλαίσιο ανταγωνιστικών αξιών, σχολική κουλτούρα, εκπαιδευτικοί, ελληνική δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
H παρούσα έρευνα επιδιώκει τη διάγνωση της οργανωσιακής κουλτούρας στην ελληνική δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διερευνώντας αντιλήψεις των εκπαιδευτικών. Για τη συλλογή δεδομένων επιλέχθηκε το εργαλείο Αξιολόγησης της Οργανωσιακής Κουλτούρας, για την ανίχνευση κανόνων συμπεριφοράς με την περιγραφή του υφιστάμενου τύπου σχολικής κουλτούρας, καθώς και του αντίστοιχου επιθυμητού, που κρίνεται καταλληλότερος για την επόμενη πενταετία. Βασίζεται στη θεωρία του Πλαισίου Ανταγωνιστικών Αξιών των Cameron και Quinn (2006), που περιλαμβάνει τους τύπους της οικειότητας, της καινοτομίας, της αγοράς και της ιεραρχίας/γραφειοκρατίας. Συλλέχθηκαν 444 ερωτηματολόγια από 357 σχολεία στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν επικρατέστερο υφιστάμενο τύπο τον ιεραρχικό/γραφειοκρατικό, ισχυρή εμφάνιση της οικειότητας και ασθενέστερες της καινοτομίας και της αγοράς. Για το επιθυμητό μοντέλο καταγράφηκε ισχυρή ανάδειξη της οικειότητας και διάθεση ισχυρής μείωσης της ιεραρχίας/γραφειοκρατίας. Δεν προέκυψε διαφοροποίηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών από την επίδραση των δημογραφικών παραγόντων φύλο και ηλικία. Η παρούσα έρευνα παρέχει ενδείξεις για πρόθεση αλλαγής της κουλτούρας των ελληνικών δημόσιων δευτεροβάθμιων σχολικών μονάδων.