Επαγγελματική Ικανοποίηση και Αυτεπάρκεια Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο

Authors

  • Γιασεμίνα Καραγιώργη
  • Αλεξάνδρα Πετρίδου
  • Σοφία Βλάμη

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2016i1.1568

Keywords:

Επαγγελματική ικανοποίηση, αυτεπάρκεια, εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας, TALIS, βηματική πολλαπλή παλινδρόμηση

Abstract

Job satisfaction and self-efficacy relate to work effectiveness. In education, specifically, it has been argued that these two factors are positively related to learning outcomes.This study initially focuses on the exploration of job satisfaction and self-efficacy levels in Cyprus. The study draws data from the TALIS 2013 international survey, which involved 1904 teachers from almost all the lower secondary education schools in the country. Overall, the majority of Cypriot teachers have high job satisfaction and self efficacy. As indicated by logistic multiple regression models, the two variables are also highly interrelated. In addition, job satisfaction appears related to teacher-student relationships, while self-efficacy to teacher collaboration as well as teachers’ education and training in their subject areas. On the basis of these findings, the article discusses possible repercussions for the Cyprus context.

Author Biographies

Γιασεμίνα Καραγιώργη

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Αλεξάνδρα Πετρίδου

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Σοφία Βλάμη

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Published

2016-03-03

How to Cite

Καραγιώργη Γ., Πετρίδου Α., & Βλάμη Σ. (2016). Επαγγελματική Ικανοποίηση και Αυτεπάρκεια Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο. Education Sciences, 2016(1), 108–128. https://doi.org/10.26248/.v2016i1.1568