Επαγγελματική Ικανοποίηση και Αυτεπάρκεια Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο

Συγγραφείς

  • Γιασεμίνα Καραγιώργη
  • Αλεξάνδρα Πετρίδου
  • Σοφία Βλάμη

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2016i1.1568

Λέξεις-κλειδιά:

Επαγγελματική ικανοποίηση, αυτεπάρκεια, εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας, TALIS, βηματική πολλαπλή παλινδρόμηση

Περίληψη

Job satisfaction and self-efficacy relate to work effectiveness. In education, specifically, it has been argued that these two factors are positively related to learning outcomes.This study initially focuses on the exploration of job satisfaction and self-efficacy levels in Cyprus. The study draws data from the TALIS 2013 international survey, which involved 1904 teachers from almost all the lower secondary education schools in the country. Overall, the majority of Cypriot teachers have high job satisfaction and self efficacy. As indicated by logistic multiple regression models, the two variables are also highly interrelated. In addition, job satisfaction appears related to teacher-student relationships, while self-efficacy to teacher collaboration as well as teachers’ education and training in their subject areas. On the basis of these findings, the article discusses possible repercussions for the Cyprus context.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Γιασεμίνα Καραγιώργη

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Αλεξάνδρα Πετρίδου

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Σοφία Βλάμη

Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Λήψεις

Δημοσίευση

2016-03-03

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Καραγιώργη Γ., Πετρίδου Α., & Βλάμη Σ. (2016). Επαγγελματική Ικανοποίηση και Αυτεπάρκεια Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο. Επιστήμες Αγωγής, 2016(1), 108–128. https://doi.org/10.26248/.v2016i1.1568

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)