Προσδοκίες μετάβασης, κίνητρα μάθησης, ενεργός εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία και αίσθημα του “ανήκειν” μαθητών Α΄ Γυμνασίου γενικής και ειδικής εκπαίδευσης. Μία ποσοτική προσέγγιση

Συγγραφείς

  • Κλεοπάτρα-Μαρία Γκανούδη Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1906

Λέξεις-κλειδιά:

προσδοκίες μετάβασης, ενεργός εμπλοκή, κίνητρα, αίσθημα του “ανήκειν”, ποσοτική έρευνα, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Περίληψη

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει τα ποσοτικά αποτελέσματα της σύγκρισης μαθητών γενικής τάξης και εκείνων που λαμβάνουν υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής στην Α’ Γυμνασίου, αναφορικά με τις διαστάσεις α) των προσδοκιών μετάβασης β) των κινήτρων μάθησης, γ) της ενεργού εμπλοκής στη μαθησιακή διαδικασία και δ) του αισθήματος του “ανήκειν”. Επιδιώκει την κάλυψη του ερευνητικού κενού, σχετικά με την μέτρηση των παραπάνω μεταβλητών, τόσο στη διεθνή όσο και την ελληνική βιβλιογραφία. Στην παρούσα έρευνα συλλέχθηκαν ποσοτικά δεδομένα από Ν=420 μαθητές[1]  Α΄ Γυμνασίου, μέσω τριών ψυχομετρικών εργαλείων. Για την μέτρηση των προσδοκιών μετάβασης, χορηγήθηκε το ερωτηματολόγιο αυτό-αναφοράς “The Impending Transition to Secondary School Perceived as a Challenge and Threat”, των κινήτρων μάθησης και της ενεργού εμπλοκής στη μαθησιακή διαδικασία, η Κλίμακα “The Student Motivation and Engagement Scale-High School” και του αισθήματος του “ανήκειν”, η Κλίμακα “Inclusion Climate Scale”. Επίσης, ελέγχθηκαν οι δείκτες αξιοπιστίας omega των χορηγούμενων εργαλείων. Στα αποτελέσματα, εντοπίστηκαν διαφυλικές διαφορές σε πέντε υποκλίμακες τους. Τα δύο φύλα διέφεραν σημαντικά ως προς τα κίνητρα μάθησης και την ενεργό εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία, την εστίαση στη μάθηση, τη διαχείριση της σχολικής εργασίας, τα επίπεδα άγχους, τον αβέβαιο έλεγχο και την ακαδημαϊκή απειλή. Δεν εντοπίστηκαν σημαντικές στατιστικά διαφορές μαθητών Τυπικής Ανάπτυξης και εκείνων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες.

Βιογραφικό Συγγραφέα

Κλεοπάτρα-Μαρία Γκανούδη, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

ΠΕ02 Φιλόλογος
Υποψήφια Διδάκτορας ΠΤΕΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Λήψεις

Δημοσίευση

2025-07-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Γκανούδη Κ.-Μ. (2025). Προσδοκίες μετάβασης, κίνητρα μάθησης, ενεργός εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία και αίσθημα του “ανήκειν” μαθητών Α΄ Γυμνασίου γενικής και ειδικής εκπαίδευσης. Μία ποσοτική προσέγγιση. Επιστήμες Αγωγής, 2025(2), 24–45. https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1906

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα