Ανάλυση λόγου των τουρκικών εγχειριδίων ιστορίας: η περίπτωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων στο βιβλίο Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i1.1882Λέξεις-κλειδιά:
σχολικά εγχειρίδια, φανατισμός, εκπαιδευτική πολιτικήΠερίληψη
Η ανάλυση του τουρκικού εγχειριδίου ιστορίας "Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi" αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις με έμφαση στη φανατική και εθνικιστική οπτική γωνία. Το εγχειρίδιο επικεντρώνεται στα κύρια ζητήματα των σχέσεων αυτών: της Δυτικής Θράκης, των νησιών του Αιγαίου, της Κύπρου και της υφαλοκρηπίδας. Στο ζήτημα της υφαλοκρηπίδας, το εγχειρίδιο κατηγορεί την Ελλάδα για την έναρξη της αντιδικίας μέσω παραχώρησης αδειών για αναζήτηση πετρελαίου, ενώ παρουσιάζει την Τουρκία ως αντιδρούσα και επιζητούσα διαπραγματεύσεις βάσει διεθνούς δικαίου. Το πρόβλημα της FIR παρουσιάζεται επίσης ως αποτέλεσμα των ενεργειών της Ελλάδας, με την Τουρκία να αντιδρά παθητικά. Η στρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου από την Ελλάδα και η επιθυμία της για επέκταση των χωρικών υδάτων θεωρούνται απειλή για την εθνική ασφάλεια της Τουρκίας. Τέλος, το ζήτημα της τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη παρουσιάζεται με έμφαση στις παραβιάσεις των δικαιωμάτων από την Ελλάδα, χωρίς αναφορά στις πολιτισμικές διαφορές των μειονοτήτων. Το Κυπριακό ζήτημα παρουσιάζεται με τους Ελληνοκύπριους ως υπαίτιους της έντασης, ενώ η Τουρκία προβάλλεται ως υπερασπιστής των τουρκοκυπριακών δικαιωμάτων.