Το Προφίλ των Πρωταγωνιστών του Εργασιακού Εκφοβισμού στην Εκπαίδευση- Συναισθήματα
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2024i1.1777Λέξεις-κλειδιά:
εργασιακός εκφοβισμός, θύμα, θύτης, παρατηρητής, συναισθήματαΠερίληψη
Ο εργασιακός εκφοβισμός αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο με ερευνητικό ενδιαφέρον. Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί να δώσει φωνή στους πρωταγωνιστές εκπαιδευτικούς. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στον μάρτυρα /παρατηρητή του εργασιακού εκφοβισμού, τα συναισθήματα και το ρόλο του, καθώς οι αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία είναι περιορισμένες. Επιλέχτηκε η τεχνική των ημιδομημένων συνεντεύξεων, τα δεδομένα των οποίων αναλύθηκαν με τη θεματική ανάλυση. Το δείγμα αποτέλεσαν είκοσι (20) εκπαιδευτικοί από διαφορετικά σχολεία του Ν. Ηρακλείου Κρήτης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο « εκφοβισμός» ως φαινόμενο είναι υπαρκτό στην εκπ/ση. Πλήθος παραγόντων επιδρούν και επηρεάζουν την εκδήλωση του. Στο προφίλ του θύματος αναγνωρίζονται εκπαιδευτικοί που διαφοροποιούνται σε κάποιο στοιχείο (π.χ διδακτική εμπειρία) και στο προφίλ του θύτη, εκπαιδευτικοί με ηγετική φυσιογνωμία, οι νεοδιοριζόμενοι και η άτυπη ομάδα. Τρεις κατηγορίες ταιριάζουν στο προφίλ του παρατηρητή: ο ενεργητικός, ο παθητικός και ο φαινομενικά απαθής. Η δυναμική αλληλεπίδραση των εκπ/κών δύναται να καθορίσει την εξέλιξη του φαινομένου.