Κώδικας Braille και Αλφαβητική Στρατηγική Ανάγνωσης: Ανάλυση Λαθών και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση

Συγγραφείς

  • Βασίλειος Παπαδημητρίου Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Βασίλειος Αργυρόπουλος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2020i3.1220

Λέξεις-κλειδιά:

braille, αλφαβητική στρατηγική ανάγνωσης

Περίληψη

Ως αντιληπτική μονάδα στην απτική ανάγνωση θεωρείται το εξάστιγμο, από όπου προκύπτουν οι εξήντα τρεις χαρακτήρες του ελληνικού κώδικα braille. Επειδή η αντιληπτική μονάδα είναι τόσο μικρή, οι αναγνώστες του κώδικα braille εφαρμόζουν την αλφαβητική στρατηγική ανάγνωσης που βασίζεται στη διαδοχική αποκωδικοποίηση των χαρακτήρων braille. Στη μελέτη αυτή διατυπώθηκε η ερευνητική υπόθεση πως δεν θα εντοπίζονται περισσότερα φωνολογικά λάθη στο δεύτερο μισό των λέξεων λόγω της σειριακής φύσης της απτικής ανάγνωσης. Τα φωνολογικά λάθη επελέγησαν γιατί είναι η μόνη κατηγορία που την ευθύνη του λάθους φέρουν αποκλειστικά τα δάκτυλα που διαβάζουν. Στην έρευνα συμμετείχαν τριάντα μαθητές με αναπηρία όρασης που διάβασαν κείμενα μέσω του κώδικα braille. Τα αποτελέσματα δεν επιβεβαίωσαν την υπόθεση, καθώς εμφανίστηκε σημαντικά υψηλότερος αριθμός φωνολογικών λαθών στο δεύτερο μισό των λέξεων που αποδόθηκαν στην κόπωση από τη διαδοχική ανάγνωση χαρακτήρων. Επιπλέον, βρέθηκε πως η στρατηγική αυτή επιλέγεται από νωρίς και διατηρείται μέχρι το λύκειο.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Βασίλειος Παπαδημητρίου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Διδάκτορας
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Βασίλειος Αργυρόπουλος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αναπληρωτής Καθηγητής
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Λήψεις

Δημοσίευση

2020-10-09

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Παπαδημητρίου Β., & Αργυρόπουλος Β. (2020). Κώδικας Braille και Αλφαβητική Στρατηγική Ανάγνωσης: Ανάλυση Λαθών και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση. Επιστήμες Αγωγής, 2020(3), 7–22. https://doi.org/10.26248/.v2020i3.1220

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)