Νίκου Καζαντζάκη Στα Παλάτια της Κνωσού: Διδασκαλία του Μυθιστορήματος στα Παιδιά του Σήμερα· Πέντε Παραδείγματα Πρόσληψης

Συγγραφείς

  • Ελευθερία Χαβάκη Πανεπιστήμιο Κρήτης

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2017i4.430

Λέξεις-κλειδιά:

Νίκος Καζαντζάκης, διδακτική της παιδικής λογοτεχνίας, συνανάγνωση, γλωσσικό παιχνίδι

Περίληψη

Στο άρθρο παρουσιάζονται πέντε σημεία από τη διδασκαλία του μυθιστορήματος Στα Παλάτια της Κνωσού σε μαθητές της Γ΄ Δημοτικού σύμφωνα με τη μέθοδο της συνανάγνωσης. Είναι γνωστός ο διδακτικός χαρακτήρας των αρχαίων μύθων, αλλά και αναγνωρίσιμη η διδακτική διάθεση του Καζαντζάκη στο μυθιστόρημα. Στο πρώτο παράδειγμα συνδέονται η λογοτεχνική αφήγηση με την ιστορική γνώση που αποκτούν οι μαθητές μέσω αυτής. Στο δεύτερο παράδειγμα οι μαθητές, ακολουθώντας τη μυθολογική μέθοδο, αξιοποιούν το υλικό του μύθου, όπως αυτό παρουσιάζεται από τον Καζαντζάκη, για να αφηγηθούν τις δικές τους προσωπικές ιστορίες. Στo επόμενο παράδειγμα, η αλλαγής εστίασης ως τεχνική επαναφήγησης επιτρέπει στους μαθητές να επαναφηγηθούν το αρχικό κείμενο από τη σκοπιά άλλων ηρώων και να εκφράσουν έμμεσα τις δικές τους απόψεις απέναντι σ’ αυτό. Στο τέταρτο παράδειγμα, οι μαθητές γίνονται οι ίδιοι ήρωες του λογοτεχνικού κειμένου και παρουσιάζουν τις αφηγήσεις τους μέσω εικαστικών δημιουργιών. Στο τελευταίο διδακτικό παράδειγμα, το λογοτεχνικό κείμενο εισχωρεί στο μάθημα των μαθηματικών, μετουσιώνεται σε ένα «γλωσσικό παιχνίδι» και συνεισφέρει στην κατανόηση και κατάκτηση μαθηματικών εννοιών από την πλευρά των μαθητών. Μέσα από τα πέντε αυτά διδακτικά παραδείγματα εξετάζεται η πρόσληψη του κειμένου από τους μαθητές, αλλά και το ενδιαφέρον των σύγχρονων αναγνωστών απέναντι σε ένα κείμενο μιας άλλης εποχής.

Βιογραφικό Συγγραφέα

Ελευθερία Χαβάκη, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Εκπαιδευτικός, Υποψήφια Διδάκτωρ
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Λήψεις

Δημοσίευση

2019-01-31

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Χαβάκη Ε. (2019). Νίκου Καζαντζάκη Στα Παλάτια της Κνωσού: Διδασκαλία του Μυθιστορήματος στα Παιδιά του Σήμερα· Πέντε Παραδείγματα Πρόσληψης. Επιστήμες Αγωγής, 2017(4), 188–208. https://doi.org/10.26248/.v2017i4.430