Frayer Model: γραφικοί οργανωτές στη διαμόρφωση εννοιολογικής κατανόησης, κριτικής σκέψης και ενεργού πολιτειότητας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i3.1924Λέξεις-κλειδιά:
Frayer Model, γραφικοί οργανωτές, εννοιολογική κατανόηση, κριτική σκέψη, ενεργός πολιτειότητα, πολυγραμματισμοί, συμπεριληπτική εκπαίδευση, διαμορφωτική αξιολόγηση, πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα μελέτη διερευνά τον ρόλο του Μοντέλου Frayer στη διαμόρφωση εννοιολογικής κατανόησης, κριτικής σκέψης και ενεργού πολιτειότητας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο. Μέσα από θεματική ανάλυση δεδομένων που προέρχονται από την εφαρμογή δέκα διαθεματικών διδακτικών σεναρίων σε σχολικό περιβάλλον, αναδεικνύεται η δυναμική του Frayer Model ως εργαλείου πολυτροπικής και συμπεριληπτικής διδασκαλίας. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η χρήση του Frayer Model ενισχύει την οργανωμένη επεξεργασία και τη συγκριτική ανάλυση των εννοιών, προάγει την ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων, ενδυναμώνει τη συνεργατική μάθηση και διευκολύνει τη σύνδεση της σχολικής γνώσης με αυθεντικά κοινωνικά συμφραζόμενα. Επιπλέον, η μελέτη συνδέεται με το πνεύμα των Αναθεωρημένων Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΦΕΚ Β’ 6048/01.11.2024), τα οποία δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας και της κοινωνικά προσανατολισμένης γνώσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το άρθρο προτείνει συγκεκριμένες κατευθύνσεις για τη διδακτική αξιοποίηση του Frayer Model ως εργαλείου μετασχηματιστικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης, συμβάλλοντας στη συγκρότηση συμμετοχικών, κριτικά σκεπτόμενων και κοινωνικά ευαισθητοποιημένων πολιτών.