Αξιολόγηση Ενότητας Σχολικού Εγχειριδίου Βιολογίας: Καλλιέργεια Γραμματισμών και Πολυτροπικότητας στις Φυσικές Επιστήμες

Συγγραφείς

  • Κάλλια Κατσαμποξάκη-Hodgetts Πανεπιστήμιο Κρήτης

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1908

Λέξεις-κλειδιά:

πολυτροπικότητα, γραμματισμοί, αναστοχαστικότητα, κοινωνικοπολιτισμικό υπόβαθρο, διδακτικός σχεδιασμός

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη εξετάζει την αξιολόγηση μιας θεματικής ενότητας από το σχολικό εγχειρίδιο Βιολογίας της Α' Γυμνασίου, με στόχο την ενίσχυση της καλλιέργειας γραμματισμών, πολυγραμματισμών και πολυτροπικότητας στις Φυσικές Επιστήμες. Δέκα εκπαιδευόμενοι διδάσκοντες του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του Πανεπιστημίου Κρήτης ανέπτυξαν διδακτικές προτάσεις, οι οποίες αναλύθηκαν με δομική και επαγωγική ανάλυση περιεχομένου. Τα ευρήματα αναδεικνύουν την ανάγκη ευθυγράμμισης των αναλυτικών προγραμμάτων με την Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών (ΠΠ), ενσωματώνοντας την πολυτροπικότητα και το κοινωνικοπολιτισμικό υπόβαθρο των μαθητών, για την προώθηση μιας δημιουργικής και συμμετοχικής διδασκαλίας στις Φυσικές Επιστήμες. Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία ενίσχυσης της αναστοχαστικότητας, της κριτικής ανάλυσης και της δημιουργικής εφαρμογής στις διδακτικές προσεγγίσεις, ενώ αποκαλύπτει παρανοήσεις σχετικά με την πολυτροπικότητα και την ΠΠ. Προτείνεται η αναμόρφωση του διδακτικού σχεδιασμού με δραστηριότητες που ενσωματώνουν βιωματική μάθηση, κριτική ανάλυση και δημιουργική εφαρμογή αναπαραστάσεων γνώσης.

Βιογραφικό Συγγραφέα

Κάλλια Κατσαμποξάκη-Hodgetts, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστηµών
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Λήψεις

Δημοσίευση

2025-07-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Κατσαμποξάκη-Hodgetts Κ. (2025). Αξιολόγηση Ενότητας Σχολικού Εγχειριδίου Βιολογίας: Καλλιέργεια Γραμματισμών και Πολυτροπικότητας στις Φυσικές Επιστήμες. Επιστήμες Αγωγής, 2025(2), 67–84. https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1908

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα