Διαστάσεις του Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης (burnout): Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i1.1877Λέξεις-κλειδιά:
επαγγελματική εξουθένωση, εκπαιδευτικοί, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, διαστάσεις επαγγελματικής εξουθένωσηςΠερίληψη
Η παρούσα εργασία επιδιώκει να αναδείξει επιμέρους πτυχές και παραμέτρους του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης και να συνεισφέρει μέσα από αυτή την προσέγγιση στη βαθύτερη κατανόησή του και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων των εκπαιδευτικών στο σύγχρονο εκπαιδευτικό συγκείμενο. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση των διαφοροποιήσεων μεταξύ των διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης και των συσχετίσεων των δημογραφικών χαρακτηριστικών με αυτές, αξιοποιώντας το ερευνητικό εργαλείο Maslach Burnout Inventory (MBI). Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αχαΐα και η συλλογή των δεδομένων έγινε με ανώνυμο αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο. Από τις απαντήσεις διαπιστώνεται ότι εντοπίζονται διαφοροποιήσεις ως προς τις διαστάσεις του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης, οι οποίες χαρακτηρίζονται μέτριες και υψηλές. Συγκεκριμένα, η κλίμακα της συναισθηματικής εξάντλησης εμφανίζει μέτρια (προς υψηλά) επίπεδα, η κλίμακα της αποπροσωποποίησης εμφανίζει μέτρια επίπεδα και η κλίμακα των προσωπικών επιτευγμάτων καταγράφει υψηλά επίπεδα. Ακόμα, ορισμένα δημογραφικά χαρακτηριστικά, όπως η διδακτική εμπειρία των εκπαιδευτικών, η ικανοποίησή τους από το εισόδημα ή το φύλο φαίνονται να σχετίζονται με το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης.