Ψηφιακή Οικειότητα: μεταφέροντας εμπειρίες γραμματισμού από το σπίτι στο νηπιαγωγείο

Συγγραφείς

  • Μαρία Παπαδοπούλου Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Ευγενία Παγκουρέλια
  • Εύη Κομπιάδου
  • Αικατερίνη Μακρή Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Αικατερίνη Γάσπαρη

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i2.1698

Λέξεις-κλειδιά:

Νήπια, ψηφιακός γραμματισμός, πρακτικές γραμματισμού, αναδυόμενος γραμματισμός, ψηφιακά μέσα

Περίληψη

Στο παρόν άρθρο παρουσιάζονται πρακτικές γραμματισμού που αναπτύσσουν παιδιά προσχολικής ηλικίας κατά την ενασχόλησή τους με ψηφιακά μέσα ως αναπόσπαστο κομμάτι του αναδυόμενου γραμματισμού τους, παραδοσιακού και ψηφιακού. Τα δεδομένα προέρχονται από έρευνα που υλοποιήθηκε σε Δημόσιο νηπιαγωγείο της Θεσσαλονίκης. Συνεντεύξεις με παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς καθώς και συστηματική παρατήρηση της αλληλεπίδρασης των παιδιών κατά την ενασχόλησή τους με ψηφιακά μέσα χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων, παράλληλα με τεκμήρια ‘παραδοσιακού’ γραμματισμού που συλλέχθηκαν στη διάρκεια ενός εξαμήνου για την παρακολούθηση της ανάπτυξης του γραμματισμού των παιδιών. Τα ερευνητικά ευρήματα αποκαλύπτουν ένα εύρος εμπειριών γραμματισμού των παιδιών (ψηφιακού και παραδοσιακού). Αναδεικνύεται, επομένως, η σημασία της επίγνωσης του συσχετισμού μεταξύ ‘οικιακών’ εμπειριών και σχολικών πρακτικών των νηπίων, καθώς και του ρόλου που διαδραματίζουν οι πρώτες στην ενίσχυση της ανάδυσης του παραδοσιακού και ψηφιακού γραμματισμού τους.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Μαρία Παπαδοπούλου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ

Ευγενία Παγκουρέλια

Δρ. Φιλόλογος

Εύη Κομπιάδου

Δρ. Νηπιαγωγός

Αικατερίνη Μακρή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Επίκουρη Καθηγήτρια 
Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αικατερίνη Γάσπαρη

Νηπιαγωγός

Λήψεις

Δημοσίευση

2023-06-27

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Παπαδοπούλου Μ., Παγκουρέλια Ε., Κομπιάδου Ε., Μακρή Α., & Γάσπαρη Α. (2023). Ψηφιακή Οικειότητα: μεταφέροντας εμπειρίες γραμματισμού από το σπίτι στο νηπιαγωγείο. Επιστήμες Αγωγής, 2023(2), 146–161. https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i2.1698

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)