Μια Μελέτη Διερεύνησης των Προσωπικών Θεωριών σε Εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i1.1640Λέξεις-κλειδιά:
προσωπική θεωρία του εκπαιδευτικού, αντιλήψεις, στάσεις, πεποιθήσεις, επαγγελματική ταυτότητα, αυτοαποτελεσματικότηταΠερίληψη
H μελέτη αυτή αποβλέπει στο να ανιχνεύσει/αποτυπώσει την ‘προσωπική θεωρία διδασκαλίας των εκπαιδευτικών’ (subjective theory ή personal theorizing), η οποία αναφέρεται σε μια νοητική και ψυχολογική κατασκευή γνώσεων, πεποιθήσεων, στάσεων, αντιλήψεων, εσωτερικευμένων εικόνων και διαμορφωμένων γνωστικών σχημάτων βάσει των οποίων οι εκπαιδευτικοί επιλύουν σημαντικές προβληματικές καταστάσεις και καθημερινά διλήμματα κατά τη διδακτική πράξη. Η λειτουργία των εν λόγω γνωστικών σχημάτων και εσωτερικευμένων εικόνων που καθοδηγούν τη σκέψη και τη διδακτική συμπεριφορά των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να αποτιμηθεί μόνο με κριτήρια της επίσημης ακαδημαϊκής κατάρτισής τους για λόγους που περιγράφονται πιο κάτω. Στο πλαίσιο αυτό διεξαγάγαμε μια ποσοτική μελέτη αποτύπωσης της προσωπικής θεωρίας των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συγκεκριμένων ειδικοτήτων με τη χρήση ενός ερωτηματολογίου. Η ανάλυση αποκαλύπτει ότι υπάρχουν σημαντικοί παράγοντες οι οποίοι διαμορφώνουν την επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού, οι οποίοι υπερβαίνουν τις διαδικασίες της αρχικής εκπαίδευσης και κατάρτισής του. Η πρωτοτυπία του θέματος έγκειται στο γεγονός ότι είναι η πρώτη μελέτη στη χώρα μας που αποπειράται να διαλευκάνει τη σύγχυση που επικρατεί σχετικά με την οριοθέτηση της προσωπικής θεωρίας των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επιλεγμένων ειδικοτήτων, να ανιχνεύσει τις προσωπικές τους πεποιθήσεις και να συνθέσει ένα λειτουργικό ορισμό για το θέμα αυτό.