Η Σχολική Μετάβαση των Μαθητών από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: μία Συστηματική Βιβλιογραφική Ανασκόπηση του Όρου
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2022i2.1603Λέξεις-κλειδιά:
Σχολική μετάβαση, ένταξη, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπησηΠερίληψη
Η σχολική μετάβαση στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτελεί μία συνεχή και σημαντική διαδικασία για το σύνολο των μαθητών. Ο αντίκτυπός της εκτείνεται τόσο στη ακαδημαϊκή όσο και στην ψυχολογική προσαρμογή τους στο νέο σχολικό περιβάλλον. Η διαδικασία αυτή κρίνεται ακόμη πιο δύσκολη για τους μαθητές με ″Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (στο εξής: Ε.Ε.Α.)″, με την πλειονότητά τους να αποκτούν αρνητικές εμπειρίες κατά την πρώτη χρονιά φοίτησής τους στη δεύτερη εκπαιδευτική βαθμίδα εκπαίδευσης. Η παρούσα μελέτη αποτελεί μία συστηματική ανασκόπηση της πρόσφατης βιβλιογραφίας σχετικής με τη σχολική μετάβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2011-2021). Ένας μεγάλος αριθμός μελετών επικεντρώνεται στη σχολική μετάβαση του συνόλου των μαθητών, ενώ οι αντίστοιχες έρευνες για τις μεταβατικές εμπειρίες των μαθητών με Ε.Ε.Α. είναι αρκετά περιορισμένες. Η διαθέσιμη βιβλιογραφία εστιάζει ως επί το πλείστον στη συμβολή των ομηλίκων και των εκπαιδευτικών στο εγχείρημα προσαρμογής τους στη δευτεροβάθμια. Ένας μικρός αριθμός βιβλιογραφικών αναφορών ερευνά το ρόλο του γονεϊκού περιβάλλοντος σε αυτό. Σημαντικό ερευνητικό ενδιαφέρον παρατηρείται για την καταγραφή των προστατευτικών και των παραγόντων κινδύνου για την επίτευξη επιτυχούς ένταξης και κατ’ επέκταση ομαλής σχολικής μετάβασης.
Δημοσίευση
Εκδόσεις
- 2022-08-08 (2)
- 2022-06-23 (1)