Η Οπτική-Ορθογραφική Αναγνώριση Λέξεων και η Φωνολογική Επίγνωση ως Προγνωστικοί Δείκτες της Ανάγνωσης και της Γραφής στο Πλαίσιο του Αναδυόμενου Γραμματισμού στην Προσχολική Ηλικία

Συγγραφείς

  • Μαρία Πέτρου
  • Ιωάννης Σπαντιδάκης Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Μαρίνα Τζακώστα Πανεπιστήμιο Κρήτης

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2022i1.1582

Λέξεις-κλειδιά:

Ανάγνωση, γραφή, φωνολογική επίγνωση, ορθογραφική ικανότητα, οπτική-ορθογραφική αναγνώριση λέξεων

Περίληψη

Τα ευρήματα πολλών μελετών έχουν αναδείξει έναν ικανό αριθμό προγνωστικών δεικτών της ανάγνωσης και της γραφής. Η φωνολογική επίγνωση αποτελεί έναν από τους προγνωστικούς δείκτες που έχουν μελετηθεί εκτενώς και, παρόλο που μπορεί να προβλέψει, ως ένα βαθμό, την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής σε αρχάριους αναγνώστες, όπως είναι τα μικρά παιδιά, δεν εμφανίζεται ως η μοναδική μεταβλητή που μπορεί να σκιαγραφήσει επαρκώς τη συνολική εικόνα του μελλοντικού αναγνώστη. Για τον λόγο αυτό, στην παρούσα μελέτη που διενεργήθηκε στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας για τις ανάγκες του μεταπτυχιακού προγράμματος «Επιστήμες της Αγωγής» του ΕΑΠ διερευνήθηκε η σημασία, όχι μόνο της φωνολογικής επίγνωσης αλλά και της οπτικής-ορθογραφικής ικανότητας (αναγνώριση λέξεων ως εικόνα πριν τη συστηματική διδασκαλία), η οποία έχει μελετηθεί λιγότερο σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν την εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής. Επομένως, σκοπός της παρούσας ποσοτικής έρευνας δράσης ήταν να διερευνήσει την προβλεπτική αξία των δύο προαναφερθέντων μεταγλωσσικών ικανοτήτων σε σχέση με τις βασικές δεξιότητες γραμματισμού στην προσχολική ηλικία, στο πλαίσιο της εφαρμογής ενός προγράμματος αναδυόμενου γραμματισμού. Το δείγμα αποτέλεσαν οι μαθητές ενός τμήματος νηπιαγωγείου σε περιοχή της Αττικής (n=16), οι οποίοι υποβλήθηκαν σε τεστ αξιολόγησης ικανοτήτων (οπτική-ορθογραφική αναγνώριση λέξεων, φωνολογική επίγνωση, ανάγνωση, γραφή) στην αρχή και στο τέλος του σχολικού έτους. Τα αποτελέσματα της έρευνας επικυρώνουν τον σημαντικό ρόλο και των δύο παραγόντων (φωνολογικού και οπτικού-ορθογραφικού) για την ανάπτυξη των ικανοτήτων της ανάγνωσης και της γραφής. Μάλιστα, η οπτική-ορθογραφική αναγνώριση λέξεων εμφανίζεται ως ο πιο αξιόπιστος προγνωστικός δείκτης της εκμάθησης της ανάγνωσης και της γραφής, σε πρώιμα στάδια, κατά βάση πριν την εφαρμογή του προγράμματος αναδυόμενου γραμματισμού στο νηπιαγωγείο. Αυτό το συμπέρασμα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί, κατά τον σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων για τη γλώσσα, καθώς και στην οικοδόμηση μιας πληρέστερης εικόνας όσον αφορά τις δυνατότητες των μικρών μαθητών πριν την έναρξη της συστηματικής γλωσσικής διδασκαλίας.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Μαρία Πέτρου

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης (ΠΕ60)
Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στις επιστήμες της αγωγής

Ιωάννης Σπαντιδάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Καθηγητής ΠΤΔΕ 
Παν. Κρήτης & ΕΑΠ

Μαρίνα Τζακώστα, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Καθηγήτρια ΠΤΠΕ
Παν. Κρήτης & ΕΑΠ

Λήψεις

Δημοσίευση

2022-02-25

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Πέτρου Μ., Σπαντιδάκης Ι., & Τζακώστα Μ. (2022). Η Οπτική-Ορθογραφική Αναγνώριση Λέξεων και η Φωνολογική Επίγνωση ως Προγνωστικοί Δείκτες της Ανάγνωσης και της Γραφής στο Πλαίσιο του Αναδυόμενου Γραμματισμού στην Προσχολική Ηλικία. Επιστήμες Αγωγής, 2022(1), 216–236. https://doi.org/10.26248/.v2022i1.1582

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα