Positive Psychosocial Strengths: a Potential Intervention Framework for Adolescents’ Career Development

Authors

  • Κατερίνα Αργυροπούλου University of Athens
  • Αργυρώ Χαροκοπάκη
  • Παναγιώτης Νανόπουλος
  • Μαρία Τερζάκη

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2022i2.1601

Keywords:

Psychosocial strengths, career development, career investigation, school environment, career guidance, counseling

Abstract

Adolescents' careers are no longer linear. In modern times, career success is based, besides to technical knowledge on additional positive characteristics or strengths that adolescents should develop in order to meet the needs of the labor market. This article presents the relationship between positive psychosocial strengths (future orientation, resilience, gratitude and psychological well-being) and career research. The results showed that positive psychosocial strengths are a predictor of adolescents' subjective view of their future and their subjective sense of well-being. The results are discussed in the context of career counseling. Implications for counseling interventions are also discussed.

Author Biographies

Κατερίνα Αργυροπούλου, University of Athens

Επίκουρη Καθηγήτρια Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Λήψης Επαγγελματικών Αποφάσεων, 
Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, 
Φιλοσοφική Σχολή, 
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αργυρώ Χαροκοπάκη

Δρ. Συμβουλευτικής – Ε.Π. Σύμβουλος Β΄ Σ.Ε.Π. / Ι.Ε.Π. (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), Επιστημονική Συνεργάτης Ε.Κ.Π.Α.- Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.-Ε.Π.Κ.

Παναγιώτης Νανόπουλος

Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στην Εφαρμοσμένη Στατιστική,
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μαρία Τερζάκη

Εκπαιδευτικός ΠΕ02,
Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό,
Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων,
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Published

2022-06-23

How to Cite

Αργυροπούλου Κ., Χαροκοπάκη Α., Νανόπουλος Π., & Τερζάκη Μ. (2022). Positive Psychosocial Strengths: a Potential Intervention Framework for Adolescents’ Career Development. Education Sciences, 2022(2), 07–26. https://doi.org/10.26248/.v2022i2.1601