Aπόψεις εν Ενεργεία Εκπαιδευτικών για τα Οφέλη, τα Μειονεκτήματα και τους Περιορισμούς της Ομαδοσυνεργατικής Διδασκαλίας και Μάθησης
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2020i1.767Λέξεις-κλειδιά:
Oμαδοσυνεργατική διδασκαλία, μέθοδοι διδασκαλίας, απόψεις εκπαιδευτικών, τυπική εκπαίδευση, μη τυπική εκπαίδευσηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις εν ενεργεία εκπαιδευτικών σχετικά με τα οφέλη, τα μειονεκτήματα και τους περιορισμούς της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης. Το δείγμα αποτέλεσαν 100 εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε φορείς της τυπικής και της μη τυπικής εκπαίδευσης. Η έρευνα διεξήχθη με ερωτηματολόγιο και οι απόψεις τους συσχετίστηκαν τόσο με τα ατομικά τους χαρακτηριστικά (φύλο, χρόνια υπηρεσίας, προηγούμενη επιμόρφωση) όσο και με χαρακτηριστικά του πλαισίου στο οποίο εργάζονται (αριθμός μαθητών στην τάξη, τυπικό – μη τυπικό εκπαιδευτικό περιβάλλον). Τα αποτελέσματα έδειξαν ελάχιστες σημαντικές διαφορές μεταξύ των απόψεων των εκπαιδευτικών και μόνο σε σχέση με το εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο εργάζονται (τυπικό – μη τυπικό). Τα σημαντικότερα οφέλη που αναγνωρίζουν στη συγκεκριμένη προσέγγιση της διδασκαλίας, σύμφωνα με τα ποσοστά των δηλώσεών τους στα αντίστοιχα ερωτήματα του ερωτηματολογίου, είναι η βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, η δημιουργία φιλικών σχέσεων μεταξύ των μελών της ομάδας και η προαγωγή θετικής στάσης απέναντι στη μάθηση. Ως σημαντικότερους περιορισμούς και μειονεκτήματα θεωρούν την απαίτηση αρκετού χρόνου μέσα στην τάξη, το χρόνο προετοιμασίας καθώς και τη μεγάλη προσπάθεια που απαιτείται για την εφαρμογή της καθώς και ότι πολλοί μαθητές αναμένουν από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας να κάνουν τις εργασίες. Τέλος, όσοι εκπαιδευτικοί την εφαρμόζουν στην τάξη τους (n=50), το κάνουν περισσότερο προκειμένου να δημιουργήσουν κίνητρα στους μαθητές και για να βελτιώσουν τις κοινωνικές δεξιότητές τους.