Εμπειρίες και απόψεις εκπαιδευτικών για τη σχολική εκπαίδευση παιδιών από κοινότητες Ρομά: Εμπειρική έρευνα στην Κεντρική και τη Δυτική Μακεδονία
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i2.1907Λέξεις-κλειδιά:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπολιτισμική ικανότητα, κοινότητες Ρομά, επιμόρφωση εκπαιδευτικώνΠερίληψη
Η παρούσα έρευνα επιδιώκει να συμβάλει στη συζήτηση γύρω από την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων σε σχέση με τη διαδικασία απόκτησης της διαπολιτισμικής ικανότητας. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ενός κειμένου ελεύθερης παραγωγής, στο οποίο οι συμμετέχοντες/ουσες κλήθηκαν να καταθέσουν τις απόψεις και τις εμπειρίες τους. Οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα ήταν εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν τις επιμορφωτικές δράσεις του Προγράμματος «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες Ρομά για την ενίσχυση της πρόσβασης και τη μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία» (2020-2023) κατά το σχολικό έτος 2022-2023. Συνολικά συμμετείχαν στην έρευνα 32 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων. Για την ανάλυση των δεδομένων εφαρμόστηκε η μέθοδος της ανάλυσης περιεχομένου, με συνδυασμό ποσοτικής και ποιοτικής επεξεργασίας. Τα ευρήματα αναδεικνύουν τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η φοίτηση των παιδιών από κοινότητες Ρομά, η σχέση οικογένειας και σχολείου, η στάση της σχολικής κοινότητας, καθώς και τα αίτια της σχολικής διαρροής. Παράλληλα, καταγράφονται τρόποι βελτίωσης της εκπαιδευτικής κατάστασης, όπως τους προτείνουν οι ίδιοι/ες οι εκπαιδευτικοί, βασισμένοι/ες στις εμπειρίες τους με μαθητές και μαθήτριες από κοινότητες Ρομά.