Προκλήσεις και στρατηγικές διαχείρισης τάξης: Αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2025i1.1878Λέξεις-κλειδιά:
Διαχείριση Τάξης, Προκλήσεις, Στρατηγικές Αντιμετώπισης, Πρωτοβάθμια ΕκπαίδευσηΠερίληψη
Η διαχείριση της τάξης αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για τη διαμόρφωση ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ενισχύει την εκπαιδευτική διαδικασία και προάγει την ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Η παρούσα μελέτη εξετάζει τις απόψεις 14 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στη διαχείριση της τάξης και τις στρατηγικές που εφαρμόζουν για την αντιμετώπισή τους. Τα ευρήματα που προέκυψαν από τη θεματική ανάλυση ημι-δομημένων συνεντεύξεων αναδεικνύουν ως κυριότερες προκλήσεις τη διαχείριση συμπεριφοράς, την ενίσχυση ομαδικού πνεύματος και την προσαρμογή στις ανάγκες των μαθητών/τριών. Για την αντιμετώπισή τους οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν στρατηγικές όπως διαφοροποιημένη διδασκαλία, συστήματα ανταμοιβής, διαδραστικές δραστηριότητες και ενίσχυση κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων, δίνοντας έμφαση στη συνεργασία με τους γονείς. Τα ευρήματα της μελέτης εμπλουτίζουν τη συζήτηση σχετικά με τη διαχείριση της τάξης, παρέχοντας επιπλέον ενδείξεις για τη βελτιστοποίηση της εκπαιδευτικής πρακτικής στα ελληνικά δημοτικά σχολεία, προτείνοντας συγκεκριμένες πρακτικές που μπορούν να ενισχύσουν το έργο των εκπαιδευτικών.