Νόημα στη ζωή, άγχος και αυτοαποτελεσματικότητα εκπαιδευτικών στην πανδημία Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2024i3.1829Λέξεις-κλειδιά:
Πανδημία Covid-19, Άγχος, Νόημα στη ζωή, Αυτοαποτελεσματικότητα, ΕκπαιδευτικοίΠερίληψη
Η πανδημική κρίση Covid-19 επέφερε δραστικές αλλαγές στον εκπαιδευτικό χώρο, προκαλώντας άγχος και, κατ’ επέκταση, την ανάγκη εξεύρεσης ψυχολογικών πόρων από μέρους των εκπαιδευτικών. Έτσι, μελετήθηκε το νόημα στη ζωή ως ένας τέτοιος πόρος και, ειδικότερα, η δυνατότητά του να προβλέπει, μαζί με το άγχος, την αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών υπό τις δυσμενείς συνθήκες της πανδημίας. Στην έρευνα συμμετείχαν 223 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η παρουσία νοήματος συσχετίζεται αρνητικά με το άγχος λόγω Covid-19 και με το γενικό άγχος, ενώ η αναζήτηση νοήματος συσχετίζεται θετικά μόνο με το άγχος λόγω Covid-19. Επίσης, η παρουσία (αλλά όχι και η αναζήτηση) νοήματος συσχετίζεται με την αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας υπό τις εργασιακές συνθήκες της πανδημίας. Ακολούθως, εξετάστηκε η πρόβλεψη της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών από τις προαναφερθείσες παραμέτρους. Τα ευρήματα της ανάλυσης πολλαπλής παλινδρόμησης έδειξαν ότι η αυτοαποτελεσματικότητα προβλέπεται μόνο από την παρουσία νοήματος, αναδεικνύοντας τη σημασία της στη διαχείριση παρόμοιων προκλήσεων και κρίσεων.