Αντιστρέφοντας τη Διαδρομή: από την Παρακολούθηση Ταινίας Μικρού Μήκους στο Λογοτεχνικό Κείμενο

Συγγραφείς

  • Δημήτρης Κοτρώνης Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Ιωάννης Σπαντιδάκης Πανεπιστήμιο Κρήτης

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i4.1812

Λέξεις-κλειδιά:

Oπτικοποίηση, animation, διαδραστικό βίντεο, λογοτεχνικό κείμενο

Περίληψη

Οι περισσότερες γνωστές στα παιδιά λογοτεχνικές αφηγήσεις έχουν πλέον οπτικοποιηθεί και αποδοθεί ως πολυτροπικά κείμενα με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η παρακολούθηση και να υποχωρεί η ανάγνωση. Πρόκειται όμως για διαφορετικές διαδικασίες με διαφορετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που απαιτούνται για την κατανόηση και παραγωγή αφηγηματικών κειμένων. Οι οπτικοποιημένες αφηγήσεις μπορούν να συμβάλλουν στην κατανόηση και παραγωγή αφηγηματικών κειμένων, αλλά είναι αποτελεσματικές όταν αντιμετωπισθούν ως πολυτροπικά κείμενα: η παρακολούθηση δεν παραμένει παθητική διαδικασία και μετατρέπεται σε διαδικασία μάθησης καθώς εμπλουτίζεται με δραστηριότητες συμπληρωματικές στο βίντεο (φύλλα εργασίας) ή μέσα στο βίντεο (διαδραστικό βίντεο). Με αυτό τον τρόπο η οπτικοποιημένη αφήγηση μετατρέπεται σε κειμενική αφήγηση και συγκρίνεται με το λογοτεχνικό κείμενο. Άρα η εναλλακτική οδός για να καταλήξουν τα παιδιά στην ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων μπορεί να είναι η αντίστροφη: από την παρακολούθηση animation στο λογοτεχνικό κείμενο που υπαγόρευσε την πολυτροπική αφήγηση.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Δημήτρης Κοτρώνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Υπ. Διδ. 
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ιωάννης Σπαντιδάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Καθηγητής
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Λήψεις

Δημοσίευση

2024-07-19

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Κοτρώνης Δ., & Σπαντιδάκης Ι. (2024). Αντιστρέφοντας τη Διαδρομή: από την Παρακολούθηση Ταινίας Μικρού Μήκους στο Λογοτεχνικό Κείμενο. Επιστήμες Αγωγής, 2023(4), 87–101. https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i4.1812