Από τον Γαλιλαίο στην... Αίθουσα Διδασκαλίας των Μαθηματικών

Συγγραφείς

  • Θεόδωρος Γ. Πάσχος

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2014i4.1757

Λέξεις-κλειδιά:

Ενσωμάτωση της Ιστορίας στη διδασκαλία, ελεύθερη πτώση των σωμάτων, Θεμελιώδες Θεώρημα του Λογισμού

Περίληψη

Η αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών και της Φυσικής στη διδακτική πρακτική βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ερευνητών και των θεωρητικών στον τομέα της Διδακτικής τα τελευταία χρόνια. Στην εργασία αυτή παρουσιάζουμε μια διδακτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την Ιστορία στην οποία η ενσωμάτωση γενετικών ιστορικών ‘στιγμών’ οδήγησε στο σχεδιασμό μιας διδακτικής δραστηριότητας. Αξιοποιήσαμε ιστορικά στοιχεία από τη μαθηματική μελέτη των κινήσεων κατά τον Ύστερο Μεσαίωνα (14ο αιώνα) και τον Γαλιλαίο προκειμένου να εισαγάγουμε πρωτοετείς φοιτητές του Μαθηματικού Τμήματος στο Θεμελιώδες Θεώρημα του Λογισμού. Η δραστηριότητα βασίστηκε σ’ ένα πρόβλημα κίνησης και στην αναπαράστασή του με γράφημα ταχύτητας/χρόνου σε καρτεσιανούς άξονες. Χρησιμοποιήσαμε ένα πρωτότυπο κείμενο από το βιβλίο Διάλογοι για δύο νέες επιστήμες του Γαλιλαίου, σχετικά με την πτώση των σωμάτων στη φύση. Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζουμε: (1) στοιχεία από την Ιστορία των Μαθηματικών και της Φυσικής που χρησιμοποιήσαμε στο σχεδιασμό της δραστηριότητας, (2) τους διδακτικούς στόχους της δραστηριότητας, (3) φύλλα εργασίας και τμήμα μιας συνέντευξης φοιτητών, και (4) παρατηρήσεις από την ανάλυση δεδομένων.



Βιογραφικό Συγγραφέα

Θεόδωρος Γ. Πάσχος

Μαθηματικός, Δρ. Διδακτικής των Μαθηματικών

Λήψεις

Δημοσίευση

2014-12-19

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Πάσχος Θ. Γ. (2014). Από τον Γαλιλαίο στην. Αίθουσα Διδασκαλίας των Μαθηματικών. Επιστήμες Αγωγής, 2014(4), 172–194. https://doi.org/10.26248/edusci.v2014i4.1757