Ανίχνευση Συναισθημάτων Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής ως προς τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Συγγραφείς

  • Ελένη Κουβαρά Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i2.1695

Λέξεις-κλειδιά:

θετική ψυχολογία, εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, εργαστήρια δεξιοτήτων, θετικά συναισθήματα

Περίληψη

Η Θετική Ψυχολογία, αποτελεί την επιστημονική μελέτη των ανθρώπινων δυνατοτήτων και αρετών (Sheldon & King, 2001). Πρόκειται για τον νεότερο, ταχύτερα αναπτυσσόμενο κλάδο της Ψυχολογίας και ασχολείται με την κατανόηση και ενίσχυση της ευημερίας. Διαδεδομένα είναι τα μαθήματα και σεμινάρια Θετικής Ψυχολογίας, που διδάσκονται σε Πανεπιστήμια (Seligman, 2002), ωστόσο η ενημέρωση του εν ενεργεία εκπαιδευτικού προσωπικού κρίνεται σημαντική για την βελτιστοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Θετικά συναισθήματα όπως η χαρά, η ικανοποίηση, το ενδιαφέρον και η αγάπη προκαλούν ασφάλεια (Fredrickson, Mancuso, Branigan & Tugade, 2000). Το άτομο βιώνοντας στιγμές με θετικά συναισθήματα, υποβάλλεται σε θετικά ερεθίσματα, εμπλουτίζεται με δεξιότητες, λειτουργώντας με ευελιξία, περιέργεια και δημιουργικότητα. Τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα λειτουργούν συμπληρωματικά και αλληλένδετα μεταξύ τους, με τα αρνητικά να εστιάζουν στην δράση και στην συμπεριφορά και τα θετικά στη συλλογή πόρων, να χτίσουν άμυνες και στο να αποκτήσουν απαραίτητες δεξιότητες ζωής (Diener, Wirtz, Tov, Kim-Prieto, Choi, Oishi & Biswas-Diener, 2010).
Με αφορμή την εκπαιδευτική αναβάθμιση, το Υ.ΠΑΙ.Θ., εφάρμοσε πιλοτικά την σχολική χρονιά 2020-2021 τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (Εγκύκλιος 94236/ΓΔ4/29-07-2021 Υ.Α.(Β΄ 3567)). Σκοπός της εργασίας ήταν η ανίχνευση συναισθημάτων των Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής στα σχολεία που εφαρμόστηκαν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Συμμετείχαν Εκπαιδευτικοί που α) εφάρμοσαν πιλοτικά το πρόγραμμα το σχολικό έτος 2020-2021 και β) εφάρμοσαν το πρόγραμμα κατόπιν υποχρεωτικής εισαγωγής τους στα Ωρολόγια Προγράμματα των σχολείων από το Υ.ΠΑΙ.Θ. Το Ψυχομετρικό Εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ερωτηματολόγιο Θετικών και Αρνητικών Συναισθημάτων (Positive and Negative Affect Scale – PANAS).

Βιογραφικό Συγγραφέα

Ελένη Κουβαρά, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Εκπαιδευτικός Ε.Α. ΠΕ88.04
MSc. Ειδική Αγωγή, Πανεπιστήμιο Frederick
Υποψ. Διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Λήψεις

Δημοσίευση

2023-06-27

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Κουβαρά Ε. (2023). Ανίχνευση Συναισθημάτων Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής ως προς τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Επιστήμες Αγωγής, 2023(2), 85–112. https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i2.1695

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα