Συμπερίληψη μαθητών με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου στο ελληνικό σχολείο

Συγγραφείς

  • Ελένη Αργύρη
  • Κατερίνα Βασιλικού Ακαδημία Αθηνών

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i1.1641

Λέξεις-κλειδιά:

Σεξουαλικότητα, ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες, ομοφοβία/τρανσφοβία, συμπεριληπτική εκπαίδευση, σεξουαλική αγωγή

Περίληψη

Το παρόν άρθρο εστιάζει στις αντιλήψεις και στάσεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη συμπερίληψη κοινωνικών ετεροτήτων όπως οι μαθητές με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου. Η μελέτη παρουσιάζει τις έννοιες της σεξουαλικότητας, των κοινωνικών ταυτοτήτων, της συμπερίληψης και της σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο για να διερευνήσει στη συνέχεια τις γνώσεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών για τη σεξουαλικότητα, τυχόν ομοφοβικές/τρανσφοβικές αντιλήψεις, να εξετάσει πώς αυτοί αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους ως προς τη συμπερίληψη και την ενδυνάμωση των ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτοτήτων καθώς και τις απόψεις τους για τη σεξουαλική αγωγή και τη σχετική εκπαιδευτική πολιτική. Στην έρευνα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ως μεθοδολογία επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση μέσω ημι-δομημένων συνεντεύξεων. Οι εκπαιδευτικοί εμφανίζονται να μη γνωρίζουν καλά τις ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες και να συγχέουν συχνά την ενήλικη με την παιδική σεξουαλικότητα, ενώ μοιάζει να μην αποφεύγουν στερεότυπα και προκαταλήψεις με αποτέλεσμα τη δυσκολία συμμετοχής τους στην ενδυνάμωση μαθητών/τριών που φέρουν τέτοιες ταυτότητες. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση δεν μπορεί εύκολα να επιτευχθεί καθώς απουσιάζει η σεξουαλική αγωγή από το αναλυτικό πρόγραμμα του ελληνικού σχολείου και οι εκπαιδευτικοί διστάζουν να αναλάβουν την ευθύνη προς μια τέτοια κατεύθυνση.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Ελένη Αργύρη

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
ΕΑΠ, Επιστήμες της Αγωγής
lena.argyri@gmail.com

Κατερίνα Βασιλικού, Ακαδημία Αθηνών

ΣΕΠ ΕΑΠ, Επιστήμες της Αγωγής
Ερευνήτρια Α’, ΚΕΕΚ, Ακαδημία Αθηνών
k.vassilikou@gmail.com

Λήψεις

Δημοσίευση

2023-03-14

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Αργύρη Ε., & Βασιλικού Κ. (2023). Συμπερίληψη μαθητών με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου στο ελληνικό σχολείο. Επιστήμες Αγωγής, 2023(1), 37–57. https://doi.org/10.26248/edusci.v2023i1.1641

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα