Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τον Ρόλο του Διευθυντή στην Ανάπτυξη των Παραγόντων Υποκίνησης, Επαγγελματικής Ενδυνάμωσης και Ικανοποίησής τους
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2022i2.1604Λέξεις-κλειδιά:
επαγγελματική ικανοποίηση, παρακίνηση, ενδυνάμωση, διευθυντής, εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσηςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει τις απόψεις 164 εκπαιδευτικών, που υπηρετούσαν σε δημοτικά σχολεία της περιφερειακής ενότητας Λακωνίας, σχετικά με τον ρόλο του διευθυντή στην ανάπτυξη παραγόντων υποκίνησης, επαγγελματικής ικανοποίησης κι ενδυνάμωσής τους. Παράλληλα, να διερευνήσει την επίδραση που ασκούν τα δημογραφικά / εργασιακά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων στις απόψεις αυτές. Τα ευρήματά μας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί, σε γενικές γραμμές, είναι ικανοποιημένοι από τις ενέργειες και τις στάσεις του διευθυντή τους, οι οποίες συμβάλλουν στην παρακίνηση, στην επαγγελματική ικανοποίηση και την ενδυνάμωση τους. Όσον αφορά τις διαστάσεις της ενδυνάμωσης, κυρίαρχες αναδείχτηκαν η αυτονομία (ως προς τη διδασκαλία και θέματα της τάξης τους), το επαγγελματικό κύρος και η αυτο-αποτελεσματικότητα. Ακολουθούν η επαγγελματική ανάπτυξη κι η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Το φύλο και τα ακαδημαϊκά προσόντα δε διαφοροποιούν καμία από τις μελετώμενες μεταβλητές. Αντίθετα, η ηλικία αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαφοροποίησης των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με τις ενέργειες του διευθυντή για την παρακίνηση και την ικανοποίηση τους, ενώ η σχέση εργασίας, η ηλικία και τα έτη υπηρεσίας επιδρούν στην ενδυνάμωση τους γενικά, καθώς και στις επιμέρους διαστάσεις της.