Πολυτροπικότητα και Νέες Τεχνολογίες στη Γλώσσα του Δημοτικού
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2021i3.1556Λέξεις-κλειδιά:
Κριτικός Γραμματισμός, ΤΠΕ, πολυτροπικότητα, πολυγραμματισμός, κοινωνικοσημειωτική θεώρησηΠερίληψη
Με την παρούσα έρευνα, γίνεται ανάλυση των θεωριών του Κριτικού Γραμματισμού στο Δημοτικό σχολείο μέσω των ΤΠΕ και της πολυτροπικότητας των κειμένων διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μέσω της πολυτροπικής ανάλυσης ενοτήτων του μαθήματος της Γλώσσας της Α΄ Δημοτικού (9η ενότητα) και της ΣΤ΄ Δημοτικού (17η ενότητα),με μεθοδολογικό εργαλείο την ΚΑΛ, διαπιστώθηκε ότι η πολυτροπικότητα των σχολικών κειμένων αναδεικνύει και προωθεί τον γλωσσικό γραμματισμό των μαθητών. Μετά την ανάλυση των κειμένων διαπιστώθηκε ότι υπάρχει βελτίωση των κειμένων από το παρελθόν, αλλά υπάρχουν και κάποιες ελλείψεις. Ο ερευνητής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μέσω της κοινωνικοσημειωτικής θεώρησης πολλές νέες δυνατότητες είναι εφικτές μέσα στα πλαίσια της πολυτροπικής διδασκαλίας, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα, στην οποία - ως χώρα υποδοχής μεταναστών - πολιτισμικά ή γλωσσικά διαφορετικοί πληθυσμοί φιλοδοξούν στην εκμάθηση γραμματισμού θεωρώντας την μια αναγκαιότητα του 21ου αιώνα και αμφισβητώντας τους καθιερωμένους «κυρίαρχους» ή παραδοσιακούς γραμματισμούς.