Η Επίδραση της Αυθεντικής Ηγεσίας στην Επαγγελματική Ικανοποίηση και τη Φιλότιμη Οργανωτική Συμπεριφορά των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2021i3.1551Λέξεις-κλειδιά:
Αυθεντική ηγεσία, εκπαιδευτικοί, διευθυντές, σχολείο, επαγγελματική ικανοποίηση, φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφοράΠερίληψη
Θεωρητικές και εμπειρικές μελέτες των τελευταίων δεκαετιών συσχετίζουν την αυθεντική ηγεσία με τις στάσεις και τις επιδόσεις των εργαζομένων, με ερευνητικά δεδομένα να υποστηρίζουν τη θετική επίδρασή της στην επαγγελματική ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά τους. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη των αντιλήψεων εκπαιδευτικών της α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης όσον αφορά στην ενσωμάτωση των χαρακτηριστικών της αυθεντικής ηγεσίας στις πρακτικές των σχολικών διευθυντών, η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην επαγγελματική ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά των εκπαιδευτικών και η εκτίμηση της δυνητικής επίδρασης της αυθεντικής ηγεσίας στις εξεταζόμενες μεταβλητές. Πρωτογενή δεδομένα συλλέχθηκαν από δείγμα 138 εκπαιδευτικών μέσω ερωτηματολογίου, ενώ για την επεξεργασία και ανάλυσή τους αξιοποιήθηκαν μέθοδοι περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν σημαντικό βαθμό ενσωμάτωσης των χαρακτηριστικών της αυθεντικής ηγεσίας στις πρακτικές των σχολικών διευθυντών και μεσαία έως υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης και φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών. Η αυθεντική ηγεσία των σχολικών διευθυντών εμφανίζεται ως προβλεπτικός παράγοντας της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών. Αντιθέτως, δεν παρατηρείται στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στην αυθεντική ηγεσία και στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, η οποία, ωστόσο, διαπιστώνεται ότι αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς τους.