Η Επίδραση της Αναστολής Λειτουργίας των Ακαδημαϊκών Δραστηριοτήτων στο Σχολικό Πλαίσιο (Covid-19) στην Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή των Μαθητών Ε’ και Στ’ Δημοτικού

Συγγραφείς

  • Φαίη Αντωνίου Πανεπιστήμιο Αθηνών
  • Μαρία Ατζάμπου
  • Ελένη Ασημακοπούλου
  • Μαριαλένα Μελίδη

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2021i3.1548

Λέξεις-κλειδιά:

COVID-19, καραντίνα, αναστολή λειτουργίας, ψυχοκοινωνική προσαρμογή, πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Περίληψη

Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η ανάδειξη της επίδρασης που είχε η αναστολή της λειτουργίας των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων λόγω του COVID19 στο σχολικό πλαίσιο (καραντίνα) στην Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή των μαθητών τυπικής ανάπτυξης Ε’ και Στ’ δημοτικού, που φοιτούν στη δημόσια ελληνική εκπαίδευση. Συμμετέχοντες ήταν 58 μαθητές από 3 δημοτικά σχολεία της Αττικής, οι οποίοι παρακολουθούσαν ασύγχρονα και σύγχρονα τα μαθήματά τους. Όλοι οι μαθητές αξιολογήθηκαν μία εβδομάδα πριν το κλείσιμο των σχολείων και αμέσως μετά την έναρξη της λειτουργίας του (Μάρτιος-Ιούνιος 2020) με τη σταθμισμένη Κλίμακα Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής (Χατζηχρήστου κ.α. 2008). Κατά τη διάρκεια της καραντίνας 38  μαθητές παρακολούθησαν Ασύγχρονη Διδασκαλία (ΑΣ) και 20 μαθητές Σύγχρονη Διδασκαλία (ΣΔ). Οι συμμετέχοντες απάντησαν μέσω μίας 5βάθμιας κλίμακας Likert σε 115 ερωτήσεις αυτοαναφοράς. Οι ερωτήσεις αντιστοιχούσαν στους παράγοντες Κοινωνική Επάρκεια (Ηγετικές Ικανότητες και Ικανότητα Διεκδίκησης, Διαπροσωπική Επικοινωνία, Συνεργασία με Συνομηλίκους), Συναισθηματική Επάρκεια (Αυτοέλεγχος, Διαχείριση Συναισθημάτων, Ενσυναίσθηση), Σχολική Επάρκεια (Κίνητρα, Οργάνωση/Σχεδιασμός, Σχολική Αποτελεσματικότητα), Αυτοεκτίμηση (Αντίληψη στη Γλώσσα, Αντίληψη στα Μαθηματικά, Αντίληψη για την Ικανότητα Μάθησης, Αυτοεκτίμηση) και Προβλήματα Συμπεριφοράς (Ενδοπροσωπική Προσαρμογή, Υπερκινητικότητα/Ικανότητα Συγκέντρωσης). Για το σύνολο του δείγματος, καραντίνα δεν άλλαξε στατιστικώς σημαντικά την Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή των μαθητών, παρά μόνο τη αντίληψή τους για την ικανότητα μάθησης. Παρόλα αυτά, η σύγκριση των Μέσων Όρων των δύο ομάδων έδειξε ότι με την επανεκκίνηση της μαθησιακής διαδικασίας στα σχολεία η ομάδα της Ασύγχρονης Διδασκαλίας είχε στατιστικώς σημαντικά μεγαλύτερη κοινωνική και σχολική επάρκεια, καθώς και αυτοαντίληψη, σε σχέση με την ομάδα που παρακολούθησε Σύγχρονη Διδασκαλία. Τα αποτελέσματα συζητούνται σε σχέση με την επιτακτική ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως σύγχρονη διδασκαλία σε θέματα που σχετίζονται με την κοινωνικοσυναισθηματική διάσταση της μαθησιακής διαδικασίας.           

Βιογραφικά Συγγραφέων

Φαίη Αντωνίου, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ 
Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ              

Μαρία Ατζάμπου

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Ελένη Ασημακοπούλου

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Μαριαλένα Μελίδη

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Λήψεις

Δημοσίευση

2021-11-03

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Αντωνίου Φ., Ατζάμπου Μ., Ασημακοπούλου Ε., & Μελίδη Μ. (2021). Η Επίδραση της Αναστολής Λειτουργίας των Ακαδημαϊκών Δραστηριοτήτων στο Σχολικό Πλαίσιο (Covid-19) στην Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή των Μαθητών Ε’ και Στ’ Δημοτικού. Επιστήμες Αγωγής, 2021(3), 30–52. https://doi.org/10.26248/.v2021i3.1548

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα