Σχέση Επαγγελματικής Εξουθένωσης και Αυτοαποτελεσματικότητας Εργαζομένων σε Δομές Ειδικής Αγωγής
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2020i3.1224Λέξεις-κλειδιά:
Ειδική αγωγή, επαγγελματική εξουθένωση, αυτοαποτελεσματικότητα, αποπροσωποποίησηΠερίληψη
Η παρούσα εργασία εστιάζει το ενδιαφέρον της στον βαθμό επαγγελματικής εξουθένωσης των εργαζομένων σε δομές Ειδικής Αγωγής και τη σχέση του με την αυτοαποτελεσματικότητα τους. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 157 εκπαιδευτικοί και μέλη του ειδικού βοηθητικού προσωπικού σε δομές Ειδικής Αγωγής στη Δυτική Αττική. Συνδυάστηκαν τα ερευνητικά εργαλεία της κλίμακας burnout της Maslach, η κλίμακα της Κοπεγχάγης για τη μέτρηση της επαγγελματικής εξουθένωσης και η Νορβηγική κλίμακα της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα τεκμηρίωσαν μετρίου βαθμού εξουθένωση στην προσωπική ζωή και στη συναισθηματική εξάντληση, χαμηλό βαθμό αποπροσωποποίησης και υψηλό βαθμό του αισθήματος της προσωπικής επίτευξης και της αυτοαποτελεσματικότητας. Τα αποτελέσματα της πολλαπλής παλινδρόμησης και των μοντέλων δομικών εξισώσεων κατέδειξαν ότι η αυτοαποτελεσματικότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόβλεψη των διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης.