Αναπτυξιακές Προκλήσεις για τους Νέους Ενήλικες: Δεσμοί και Ταυτότητα

Authors

  • Φωτεινή Σπαντιδάκη-Κυριαζή Πανεπιστήμιο Tilburg
  • Ευστάθιος Γράψας Πανεπιστήμιο Tilburg

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2017i1.288

Keywords:

Ενήλικη Προσκόλληση, Διαμόρφωση Ταυτότητας, Νέοι Ενήλικες

Abstract

The current study examined the relationships among the dimensions of romantic attachment and identity formation. The sample consisted of 237 undergraduate and postgraduate university students from five Greek universities, aged 18-25. The following measures were administered: Close Experiences in Relationships – Revised (ECR-R), Dimensions of Identity Development Scale (DIDS), a demographics questionnaire. Attachment anxiety and avoidance were positively associated with ruminative identity exploration and negatively with the identity commitment dimensions. However, the attachment dimensions were not related with the adaptive dimensions of identity exploration as hypothesized. Gender effect was insignificant.

Author Biographies

Φωτεινή Σπαντιδάκη-Κυριαζή, Πανεπιστήμιο Tilburg

Κλινική Ψυχολόγος, MSc
Διδακτορική Φοιτήτρια
Τμήμα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Πανεπιστήμιο Tilburg

Ευστάθιος Γράψας, Πανεπιστήμιο Tilburg

Κλινικός Ψυχολόγος, MSc
Διδακτορικός Φοιτητής
Τμήμα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Πανεπιστήμιο Tilburg

Published

2017-03-06

How to Cite

Σπαντιδάκη-Κυριαζή Φ., & Γράψας Ε. (2017). Αναπτυξιακές Προκλήσεις για τους Νέους Ενήλικες: Δεσμοί και Ταυτότητα. Education Sciences, 2017(1), 77–92. https://doi.org/10.26248/.v2017i1.288