Sport, the democratic imaginary, fan violence and self management: the perspective of Alain Ehrenberg

Authors

  • Diamantis Mastrogianakis Frederick University

DOI:

https://doi.org/10.26248/sport-soc.vi2.1784

Keywords:

Sport, neo-individualism, hooliganism, self-governance, sportization

Abstract

Since the late 1980s, Alain Ehrenberg has developed a sociology of neo-individualism in order to study the transformations facing French society. A significant part of his early work is devoted to the study of sport. Based on the above theoretical perspective, Ehrenberg approaches three main aspects: first, the imaginary core of the practice based on social and political terms; second, the interpretation of hooligansim in the light of the social use of fan violent behaviour and third, the sportification of the adventure in terms of self-governance.

Author Biography

Diamantis Mastrogianakis, Frederick University

Ο Διαμαντής Μαστρογιαννάκης είναι Διδάσκων στο Tμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Frederick της Κύπρου

References

Baudrillard, J. (2019). Η διαφάνεια του κακού. Δοκίμιο για τα ακραία φαινόμενα. Πλέθρον. Bromberger, C. (2007). Ποδόσφαιρο: Σύμβολα, Αξίες, Φίλαθλοι. Βιβλιόραμα.

Brohm, J.M. & Perelman, M., (1998). Ποδόσφαιρο, μία συγκινησιακή πανούκλα: Πλανήτης των πιθήκων, γιορτή των ζώων. Μαύρη Λίστα.

Εhrenberg, A. (2013). Η κούραση να είσαι ο εαυτός σου: Κατάθλιψη και κοινωνία. Εκδόσεις του εικοστού πρώτου αιώνα.

Lyotard, J.F. (2008). Η μεταμοντέρνα κατάσταση. Γνώση.

Μαστρογιαννάκης, Δ. (2022). Πεδίο, έξη και αθλητικές πρακτικές: Η θεωρητική και μεθοδολογική συνεισφορά του Pierre Bourdieu στη μελέτη του αθλητισμού. Δοκιμές, 25-26, 31-46.

Tocqueville, A. (2008). Η Δημοκρατία στην Αμερική. Στοχαστής.

Φουρναράκη, Ε. (2004). Ένα κείμενο, μία ιστορία: Για το γαλλικό ρεύμα της «κριτικής θεωρίας του αθλητισμού». Σύγχρονα Θέματα, 85, 34-41.

Vigarello, G. (2004). Από το παιχνίδι στο αθλητικό θέαμα: Η γέννηση ενός μύθου. Αλεξάνδρεια.

Castel, R. (2003). L’insecurité sociale. Qu’est-ce qu’être protegé?. Seuil.

Clarke, J. (1973). Football hooliganism and the skinheads. Centre for contemporary cultural studies of Bermingham.

Courtois, L. (2017). The myth of individualism: From individualisation to a cultural sociology of individualism. European Journal of Cultural and Political Sociology, 4(4), 407-429.

Boltnaski, L. & Chiapello, E. (1999). Le nouvel esprit du capitalisme. Gallimard. Baudrillard, J. (1990). La transperence du mal: essai sur le phénomènes extrêmes. Broche.

Brohm, J.M. & Perelman, M. (1998). Football, une peste emotionnelle: Planète des singes; fête des animaux. Broché.

Bromberger, C. (1995). Ethologie d’une passion partisane à Marseille, Naples et Turin. Editions de la Maison des Sciences de l’homme.

Ehrenberg, A. (1985). Les hooligans ou la passion d’être égal. Esprit, 104(8), 7-13. Εhrenberg, A. (1991). Le culte de la performance. Calman-Levy.

Lyotard, J.F. (1979). La condition post-moderne. Les éditions du minuit.

Marsh, P., Rooser, E.& Harré, R. (1978). The rules of disorder. Routledge and Kegan Paul. Mignon, P. (1998). La passion du football. Odile Jacob.

Vigarello, G. (2002). Du jeu ancien au show sportif. La naissance d’un mythe. Seuil.

Published

2024-02-27

How to Cite

Mastrogianakis, D. (2024). Sport, the democratic imaginary, fan violence and self management: the perspective of Alain Ehrenberg. Greek Journal of Sport and Social Sciences, (2), 85–98. https://doi.org/10.26248/sport-soc.vi2.1784