Αθλητισμός, δημοκρατικό φαντασιακό, οπαδική βία και διαχείριση του εαυτού: η οπτική του Alain Ehrenberg

Συγγραφείς

  • Διαμαντής Μαστρογιαννάκης Πανεπιστήμιο Frederick

DOI:

https://doi.org/10.26248/sport-soc.vi2.1784

Λέξεις-κλειδιά:

Αθλητισμός, νεο-ατομικισμός, οπαδική βία, διακυβέρνηση του εαυτού, αθλητικοποίηση

Περίληψη

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ο Alain Ehrenberg ανέπτυξε μια κοινωνιολογία του νεοατομικισμού, με σκοπό να μελετήσει τους μετασχηματισμούς με τους οποίους βρέθηκε αντιμέτωπη η γαλλική κοινωνία. Σημαντικό τμήμα του πρώιμου έργου του αφιερώθηκε στη μελέτη του αθλητισμού. Βασιζόμενος στην προαναφερόμενη θεωρητική οπτική, ο Ehrenberg προσεγγίζει τρεις πτυχές του αθλητικού φαινομένου: α. τον φαντασιακό πυρήνα της πρακτικής, βασιζόμενος σε πολιτικό-κοινωνικούς όρους, β. την ερμηνεία της οπαδικής βίας υπό το πρίσμα της κοινωνικής χρήσης των επεισοδίων, και γ. την αθλητικοποίηση της περιπέτειας με όρους διακυβέρνησης του εαυτού.

Βιογραφικό Συγγραφέα

Διαμαντής Μαστρογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Frederick

Ο Διαμαντής Μαστρογιαννάκης είναι Διδάσκων στο Tμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Frederick της Κύπρου

Αναφορές

Baudrillard, J. (2019). Η διαφάνεια του κακού. Δοκίμιο για τα ακραία φαινόμενα. Πλέθρον. Bromberger, C. (2007). Ποδόσφαιρο: Σύμβολα, Αξίες, Φίλαθλοι. Βιβλιόραμα.

Brohm, J.M. & Perelman, M., (1998). Ποδόσφαιρο, μία συγκινησιακή πανούκλα: Πλανήτης των πιθήκων, γιορτή των ζώων. Μαύρη Λίστα.

Εhrenberg, A. (2013). Η κούραση να είσαι ο εαυτός σου: Κατάθλιψη και κοινωνία. Εκδόσεις του εικοστού πρώτου αιώνα.

Lyotard, J.F. (2008). Η μεταμοντέρνα κατάσταση. Γνώση.

Μαστρογιαννάκης, Δ. (2022). Πεδίο, έξη και αθλητικές πρακτικές: Η θεωρητική και μεθοδολογική συνεισφορά του Pierre Bourdieu στη μελέτη του αθλητισμού. Δοκιμές, 25-26, 31-46.

Tocqueville, A. (2008). Η Δημοκρατία στην Αμερική. Στοχαστής.

Φουρναράκη, Ε. (2004). Ένα κείμενο, μία ιστορία: Για το γαλλικό ρεύμα της «κριτικής θεωρίας του αθλητισμού». Σύγχρονα Θέματα, 85, 34-41.

Vigarello, G. (2004). Από το παιχνίδι στο αθλητικό θέαμα: Η γέννηση ενός μύθου. Αλεξάνδρεια.

Castel, R. (2003). L’insecurité sociale. Qu’est-ce qu’être protegé?. Seuil.

Clarke, J. (1973). Football hooliganism and the skinheads. Centre for contemporary cultural studies of Bermingham.

Courtois, L. (2017). The myth of individualism: From individualisation to a cultural sociology of individualism. European Journal of Cultural and Political Sociology, 4(4), 407-429.

Boltnaski, L. & Chiapello, E. (1999). Le nouvel esprit du capitalisme. Gallimard. Baudrillard, J. (1990). La transperence du mal: essai sur le phénomènes extrêmes. Broche.

Brohm, J.M. & Perelman, M. (1998). Football, une peste emotionnelle: Planète des singes; fête des animaux. Broché.

Bromberger, C. (1995). Ethologie d’une passion partisane à Marseille, Naples et Turin. Editions de la Maison des Sciences de l’homme.

Ehrenberg, A. (1985). Les hooligans ou la passion d’être égal. Esprit, 104(8), 7-13. Εhrenberg, A. (1991). Le culte de la performance. Calman-Levy.

Lyotard, J.F. (1979). La condition post-moderne. Les éditions du minuit.

Marsh, P., Rooser, E.& Harré, R. (1978). The rules of disorder. Routledge and Kegan Paul. Mignon, P. (1998). La passion du football. Odile Jacob.

Vigarello, G. (2002). Du jeu ancien au show sportif. La naissance d’un mythe. Seuil.

Λήψεις

Δημοσίευση

2024-02-27

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Μαστρογιαννάκης Δ. (2024). Αθλητισμός, δημοκρατικό φαντασιακό, οπαδική βία και διαχείριση του εαυτού: η οπτική του Alain Ehrenberg. Αθλητισμός και Κοινωνικές Επιστήμες, (2), 85–98. https://doi.org/10.26248/sport-soc.vi2.1784