Η Επίδραση της Κυπριακής Διαλέκτου και της Ελληνικής ως Δεύτερης ή Ξένης Γλώσσας στην Παραγωγή Προφορικού και Γραπτού Λόγου
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2020i2.900Λέξεις-κλειδιά:
Ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα, κοινωνική διγλωσσία, μητρική γλώσσα, γλωσσική ανομοιογένεια, διδακτική παρέμβαση και επάρκεια εκπαιδευτικώνΠερίληψη
Η εργασία ερευνά κατά πόσο η κοινωνική διγλωσσία (ΚΝΕ-ΚΔ) επιδρούν στην παραγωγή προφορικού-γραπτού λόγου σε τάξεις μικτής ικανότητας και γλωσσικής ανομοιογένειας στη Δημοτική εκπαίδευση.
Βασικά, έχει ερευνηθεί ποσοτικά (MANOVA), αν ατομικά χαρακτηριστικά και δημογραφικά στοιχεία παιδιών Γ΄ Δημοτικού, φύλο, μητρική και γλώσσα στο σπίτι (ΑΜ) επιδρούν στο γλωσσικό επίπεδο: Αθηνά Τεστ: Ολοκλήρωση Προτάσεων, Γλωσσικές Αναλογίες, Λεξιλόγιο (ΕΜ) και στον βαθμό χρήσης διαλεκτικών στοιχείων (ΕΜ) στη γραπτή έκφραση.
Μέσω ποιοτικής έρευνας συλλέχθηκαν δεδομένα για τον προφορικό και γραπτό λόγο των υποκειμένων ως προς τη γραμματική/συντακτικό, φωνολογία, ορθογραφία, λεξιλόγιο, πραγματολογία πριν από και μετά τη διδακτική παρέμβαση με θέμα, τον ελεύθερο χρόνο.
Μέσω ερωτηματολογίου στους εκπαιδευτικούς διαφάνηκαν οι κοινωνιογλωσσικές αντιλήψεις, συμπεριφορικές στάσεις και η επάρκεια τους ως προς τη διδασκαλία της ΚΝΕ ως Μητρικής/Πρώτης και ως Ξένης/Δεύτερης στο πλαίσιο της γλωσσικής διμορφίας (ΚΝΕ-ΚΔ) σε τάξεις μικτής ικανότητας και γλωσσικής ανομοιογένειας.