"Ποιος Θεωρείται Επαρκής Αλλόγλωσσος Ομιλητής;" Ενδείξεις από τη Διαδικασία Σύνθεσης Λέξεων
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2020i1.775Λέξεις-κλειδιά:
Σύνθεση λέξεων, μηχανισμοί απομνημόνευσης, μηχανισμοί σχηματισμού λέξεων, γλωσσική διδασκαλία, επίπεδο γλωσσομάθειαςΠερίληψη
Στο παρόν άρθρο αποτιμάται η ικανότητα Αλβανόφωνων αλλόγλωσσων ομιλητών της Ελληνικής να σχηματίζουν σύνθετες λέξεις. 15 αλβανόφωνοι αλλόγλωσσοι ομιλητές της Ελληνικής συμμετείχαν σε μια off-line πειραματική διαδικασία κατά τη διάρκεια της οποίας τους ζητήθηκε να σχηματίσουν υπαρκτές και μη υπαρκτές, μορφολογικά αποδεκτές, αλλά σημασιολογικά αμφίσημες σύνθετες λέξεις. Έμφαση δίνεται α) στη δομική σύσταση των σύνθετων λέξεων, β) την κεφαλή, γ) τη σχέση μεταξύ των συστατικών μερών της σύνθετης λέξης και το ρόλο του συνδετικού φωνήεντος, δ) τη συνάφεια μεταξύ των παραπάνω και των διαφορετικών κατηγοριών σύνθετων λέξεων στην Ελληνική. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι, συγκριτικά προς άλλες ομάδες αλβανόφωνων αλλόγλωσσων ομιλητών της Ελληνικής οι οποίοι δεν παρακολούθησαν την ελληνική εκπαίδευση, οι συμμετέχοντες στην παρούσα έρευνα σημείωσαν πολύ υψηλές επιδόσεις στην εξεταζόμενη γλωσσική δραστηριότητα, πολύ κοντά σ’ αυτές των φυσικών ομιλητών. Υποστηρίζουμε ότι το υψηλό επίπεδο γλωσσομάθειας είναι συνάρτηση των στρατηγικών και των μεθόδων γλωσσικής διδασκαλίας οι οποίες εφαρμόζονται στο σχολείο.