Η Έρευνα Βασισμένη σε Σχεδιασμό ως Εργαλείο Εκπαιδευτικής Χειραφέτησης
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2019i2.593Λέξεις-κλειδιά:
μεθοδολογία έρευνας, εκπαιδευτική έρευνα, έρευνα βασισμένη σε σχεδιασμό, εκπαίδευση εκπαιδευτικώνΠερίληψη
Η έρευνα που βασίζεται σε σχεδιασμό αποτελεί μια μέθοδο που σκοπό έχει να αντιμετωπίσει πρακτικά προβλήματα διδακτικής φύσης, μέσα από μια επαναλαμβανόμενη διαδικασία σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης. Πραγματοποιείται σε τρεις διαδοχικές φάσεις (σχεδιασμός και αρχική παρέμβαση, ανάλυση προβλήματος, σχεδιασμός λύσης) οι οποίες επαναλαμβάνονται έως ότου να παραχθεί η προσφορότερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής ‘λύσης’ στο πρόβλημα που επιδιώκει να αντιμετωπίσει και κατασκευαστεί θεωρία η οποία θα προκύπτει μέσα από πραγματικά δεδομένα και στοιχεία μέσα από το πεδίο, δηλαδή τη σχολική τάξη. Περιλαμβάνει στον ερευνητικό σχεδιασμό τους άμεσα εμπλεκόμενους, δηλαδή τους μαθητές, και στοχεύει στην αλλαγή, επομένως σε πολλά σημεία είναι όμοια με την έρευνα δράσης. Μαθαίνοντας τη μέθοδο αυτή από το προπτυχιακό ακόμη επίπεδο, οι μέλλοντες εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να λύνουν θέματα που άπτονται της πρακτικής τους με επιστημονικό τρόπο, ενώ τα αποτελέσματα αυτά θα μπορούν να γνωστοποιούνται ευρύτερα, αφού στόχος της μεθόδου είναι τελικά η παραγωγή θεωρίας.