Greek Undergraduate and Graduate Students’ Opinions about Plagiarism Causes
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2019i1.433Λέξεις-κλειδιά:
Αιτίες, Ελλάδα, πλαγιαρισμός, προπτυχιακοί φοιτητές, μεταπτυχιακοί φοιτητέςΠερίληψη
O πλαγιαρισμός, εκούσιος ή ακούσιος, συνιστά ένα σοβαρό ζήτημα ηθικής και δεοντολογίας στην επιστημονική και ακαδημαϊκή κοινότητα. Μολονότι είναι μία κοινή πρακτική, εντοπίζεται έρευνα για τα ελληνικά πανεπιστήμια. Η παρούσα εργασία στοχεύει στην εξέταση των απόψεων των φοιτητών ελληνικού πανεπιστημίου αναφορικά με τις αιτίες του πλαγιαρισμού. Το δείγμα αποτελείται συνολικά από 663 προπτυχιακούς (655 συμμετέχοντες) και μεταπτυχιακούς (8 συμμετέχοντες) φοιτητές δύο Τμημάτων (Τμ. 1 και Τμ. 2) ενός ελληνικού πανεπιστημίου. Για τη διερεύνηση των αντιλήψεων και εμπειριών των φοιτητών/τριών εφαρμόστηκαν δύο ερευνητικές μέθοδοι. Συγκεκριμένα, αναπτύχθηκε και χορηγήθηκε ένα ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο στους προπτυχιακούς φοιτητές, ενώ διεξήχθησαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με 8 μεταπτυχιακούς φοιτητές. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, όλοι οι συμμετέχοντες υπέδειξαν κοινές κύριες αιτίες πλαγιαρισμού, ενώ εντοπίστηκαν διαφορές στις αντιλήψεις τους βάσει του Τμήματος από το οποίο προέρχονται. Γενικά, τα ευρήματα συμφωνούν με τη σχετική διεθνή βιβλιογραφία. Τέλος, προτείνεται η διεξαγωγή μελλοντικής έρευνας σχετικά με τις απόψεις των διδασκόντων για τον πλαγιαρισμό καθώς και την επίδραση στις αντιλήψεις των φοιτητών για τον πλαγιαρισμό μεταβλητών, όπως ο χρόνος διαβάσματος και η ακαδημαϊκή εμπειρία.