Κατανοώντας την Ιστορία μέσα από την Κατανόηση της Γλώσσας της Ιστορίας: Πειραματική Εφαρμογή Ιστορικού Γραμματισμού στην Ε´Δημοτικού

Συγγραφείς

  • Παπαγγελή Ερμιόνη
  • Βασιλάκη Ευγενία Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Σμυρναίος Αντώνιος Πανεπιστήμο Θεσσαλίας

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2017i1.287

Λέξεις-κλειδιά:

Ιστορικός γραμματισμός, ονοματοποίηση, στρατηγικές, συστημική λειτουργική γραμματική

Περίληψη

This study presents a preliminary implementation on developing historical literacy in a year 5 elementary classroom. The aim of the study is to explore the applicability and the effectiveness of history decoding strategies as they were developed within the framework of Systemic Functional Linguistics in California History-Social Science Project actions. The results of the study show that pupils’ engagement with activities that focus on the ways language constructs historical meaning can contribute to improving all pupils’ reading and writing skills in regard to history texts and can effectively prepare them for the transition to secondary education.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Παπαγγελή Ερμιόνη

εκπαιδευτικός
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Βασιλάκη Ευγενία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Λέκτορας, Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σμυρναίος Αντώνιος, Πανεπιστήμο Θεσσαλίας

Επίκουρος καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμο Θεσσαλίας

Λήψεις

Δημοσίευση

2017-03-06

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Ερμιόνη Π., Ευγενία Β., & Αντώνιος Σ. (2017). Κατανοώντας την Ιστορία μέσα από την Κατανόηση της Γλώσσας της Ιστορίας: Πειραματική Εφαρμογή Ιστορικού Γραμματισμού στην Ε´Δημοτικού. Επιστήμες Αγωγής, 2017(1), 58–76. https://doi.org/10.26248/.v2017i1.287

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα