Η γλωσσική συμπεριφορά αγγλόφωνων οικογενειών στην Ελλάδα: Το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον
DOI:
https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i4.1662Λέξεις-κλειδιά:
Γλωσσική συμπεριφορά, αγγλόφωνες οικογένειες, Ελλάδα, γλώσσα υψηλού κύρους, οικογενειακή γλωσσική πολιτικήΠερίληψη
Η γλωσσική συμπεριφορά των μεταναστευτικών οικογενειών στην Ελλάδα έχει υπάρξει το επίκεντρο πολλών ερευνών, πολλές από τις οποίες έχουν εστιάσει στη συμπεριφορά και τις πρακτικές αλβανόφωνων οικογενειών σχετικά με τη διατήρηση της εθνοτικής τους γλώσσας (Γκαϊνταρτζή 2013, Gogonas 2009, Μαλιγκούδη 2010, Χατζηδάκη 2005).
Ωστόσο, δεν υπάρχουν έρευνες στην ελληνική βιβλιογραφία σχετικά με τη γλωσσική συμπεριφορά οικογενειών που ζουν στην Ελλάδα και η Γ1 τους θεωρείται υψηλού κύρους. Στην παρούσα εργασία στόχος είναι να καλυφτεί το κενό αυτό με την εξέταση της γλωσσικής συμπεριφοράς γονέων και παιδιών μη ελληνικής καταγωγής απέναντι στην Ελληνική, που είναι η κυρίαρχη γλώσσα της χώρας υποδοχής, και απέναντι στην Αγγλική, που είναι η βασική γλώσσα στην εκπαίδευση των παιδιών. Συγκεκριμένα, τα παιδιά του ερευνητικού μας δείγματος φοιτούν σε δύο αγγλόγλωσσα ιδιωτικά σχολεία της Αθήνας, στα οποία η βασική γλώσσα μαθημάτων είναι η Αγγλική και η Ελληνική διδάσκεται ως δεύτερη γλώσσα για πέντε ώρες την εβδομάδα. Για τους σκοπούς της έρευνας δόθηκαν ερωτηματολόγια σε γονείς και παιδιά των σχολείων αυτών, τα οποία αποσκοπούσαν στο να εξετάσουν το προφίλ γονέων και παιδιών, τον (δίγλωσσο) εγγραμματισμό τους, τη γλωσσική ικανότητα στις δύο γλώσσες, τη γλωσσική χρήση καθώς και τις γλωσσικές πρακτικές γονέων και παιδιών. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων δείχνουν ενδιαφέρουσες διαφορές μεταξύ της παρούσας έρευνας και άλλων σχετικών ερευνών στην Ελλάδα για μεταναστευτικές οικογένειες που μιλούν γλώσσες χαμηλότερου κύρους.