Οι Σχολικοί Λαχανόκηποι ως Παράδειγμα Συμμετοχικής Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: Θεωρητική Τεκμηρίωση και Swot Ανάλυση σε 6 Σχολεία της Κύπρου
DOI:
https://doi.org/10.26248/.v2019i4.1215Λέξεις-κλειδιά:
Σχολικοί λαχανόκηποι, ανάλυση SWOT, παιδική συμμετοχή, συλλογική δράση, ΑυτοβουλίαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία εξερευνά τις δυνατότητες της ανάλυσης SWOT ως εργαλείου για την καταγραφή των θετικών σημείων, των αδυναμιών και των προοπτικών των προγραμμάτων καλλιέργειας σχολικών λαχανόκηπων. Προσεγγίζουμε τους σχολικούς κήπους ως πεδία όπου μπορούν να διδαχθούν και να εφαρμοστούν η αμοιβαιότητα, η εμπιστοσύνη και η συνεργασία, και όπου μπορούν να λειτουργήσουν μηχανισμοί για το δίκαιο μοίρασμα των αγαθών, την επίλυση συγκρούσεων, και την συγκρότηση δημοκρατικών μορφών λήψης απόφασης και εκπροσώπησης. Τα δεδομένα της έρευνας προήλθαν από έξι σχολεία της Κύπρου στα οποία καλλιεργούνταν σχολικοί λαχανόκηποι με τη συμμετοχή 95 μαθητών. Προέκυψε ότι ένας σχολικός κήπος μπορεί να είναι μια καθαρά συμβολική/διακοσμητική ενέργεια, αλλά μπορεί όμως να είναι ένα πραγματικό έργο, το οποίο να υλοποιείται με την πραγματική συμμετοχή των μαθητών και να μετασχηματίζει τη σχέση του σχολείου με την κοινότητα, τη σχέση των ανθρώπων με την παραγωγή και την κατανάλωση της τροφής τους και τις κοινωνικές σχέσεις της κοινότητας.