Κατανοώντας την Ιστορία μέσα από την Κατανόηση της Γλώσσας της Ιστορίας: Πειραματική Εφαρμογή Ιστορικού Γραμματισμού στην Ε´Δημοτικού

Authors

  • Παπαγγελή Ερμιόνη
  • Βασιλάκη Ευγενία University of Thessaly
  • Σμυρναίος Αντώνιος University of Thessaly

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2017i1.287

Keywords:

Ιστορικός γραμματισμός, ονοματοποίηση, στρατηγικές, συστημική λειτουργική γραμματική

Abstract

This study presents a preliminary implementation on developing historical literacy in a year 5 elementary classroom. The aim of the study is to explore the applicability and the effectiveness of history decoding strategies as they were developed within the framework of Systemic Functional Linguistics in California History-Social Science Project actions. The results of the study show that pupils’ engagement with activities that focus on the ways language constructs historical meaning can contribute to improving all pupils’ reading and writing skills in regard to history texts and can effectively prepare them for the transition to secondary education.

Author Biographies

Παπαγγελή Ερμιόνη

εκπαιδευτικός
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Βασιλάκη Ευγενία, University of Thessaly

Λέκτορας, Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σμυρναίος Αντώνιος, University of Thessaly

Επίκουρος καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε.
Πανεπιστήμο Θεσσαλίας

Published

2017-03-06

How to Cite

Ερμιόνη Π., Ευγενία Β., & Αντώνιος Σ. (2017). Κατανοώντας την Ιστορία μέσα από την Κατανόηση της Γλώσσας της Ιστορίας: Πειραματική Εφαρμογή Ιστορικού Γραμματισμού στην Ε´Δημοτικού. Education Sciences, 2017(1), 58–76. https://doi.org/10.26248/.v2017i1.287