Η Επίδραση των Σχηματικών Αναπαραστάσεων στην Αναγνωστική Κατανόηση Μαθητών Δημοτικού Σχολείου στο Μάθημα της Ιστορίας

Authors

  • Ζαχαρένια Σταύρου University of the Aegean
  • Στυλιανή Τσεσμελή University of Patras

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i2.1714

Keywords:

Αναγνωστική Κατανόηση, Σχηματικές Αναπαραστάσεις, Διδακτική Ιστορίας, Ετερογένεια στην τάξη

Abstract

The study aimed to study the effect of the schematic representations on the reading comprehension of the historical texts as a school subject by primary school students. Participants of the study were 62 students who were following the three last grades (Grades 4-6) of a primary school in the Prefecture of Dodecanese in Greece. The results showed that the schematic representations created by students reflect the level of the cognitive processing of these historical texts according to their development, while the schematic representations created by their own seem to influence more their reading comprehension than those schematic representations given by their teachers. This fact reveals the importance of training the students on techniques of the schematic representation and visual decoding of texts, especially to those with low comprehension abilities, in order to assist them in grasping the meaning structure of the historical texts.

Author Biographies

Ζαχαρένια Σταύρου, University of the Aegean

Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος

Στυλιανή Τσεσμελή, University of Patras

Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε.
Πανεπιστήμιο Πατρών, Ρίο Αχαΐας

Published

2015-06-30

How to Cite

Σταύρου Ζ., & Τσεσμελή Σ. (2015). Η Επίδραση των Σχηματικών Αναπαραστάσεων στην Αναγνωστική Κατανόηση Μαθητών Δημοτικού Σχολείου στο Μάθημα της Ιστορίας. Education Sciences, 2015(2), 96–119. https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i2.1714