Απόψεις Μελλοντικών Εκπαιδευτικών για τη Διδακτική Κατάρτιση και την Παιδαγωγική Επάρκεια

Authors

  • Πολυξένη Κ. Μπίστα
  • Θεόδωρος Π. Κόκκινος University of Athens
  • Αγγελική Μάρκογλου University of Athens

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2016i2.1208

Keywords:

Απόψεις φοιτητών, Διδακτική Κατάρτιση, Παιδαγωγική Επάρκεια, Πρακτική Άσκηση, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών

Abstract

The purpose of the current study is to investigate how student teachers perceive their teaching training and pedagogical competence. The sample consisted of undergraduate students of the Departments of Philology and History and Archaeology (N = 533) of the University of Athens who completed a research tool on a voluntary basis after the completion of the Practicum. Main findings is that participants do not seem to fully realize substantial aspects of teaching and learning, and feel that the Practicum in its present form does not encourage them to it, wishing for this reason to undertake autonomous teaching. Also, it seems that representations they have since their secondary education years along with cultures of University Departments determine both the choice of subjects for teaching as well as the cause of their choice. Proposals regarding the reform of the Practicum and teacher education in general are discussed.

Author Biographies

Πολυξένη Κ. Μπίστα

Σχολική Σύμβουλος
Φιλολόγων

Θεόδωρος Π. Κόκκινος, University of Athens

Διδάκτορας Παιδαγωγικής
Ε.Κ.Π.Α.

Αγγελική Μάρκογλου, University of Athens

Υποψήφια διδάκτορας
Παιδαγωγικής Ε.Κ.Π.Α.

Published

2016-06-06

How to Cite

Μπίστα Π. Κ., Κόκκινος Θ. Π., & Μάρκογλου Α. (2016). Απόψεις Μελλοντικών Εκπαιδευτικών για τη Διδακτική Κατάρτιση και την Παιδαγωγική Επάρκεια. Education Sciences, 2016(2), 117–137. https://doi.org/10.26248/.v2016i2.1208