Γενική αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση μαθητών της Ηπείρου: διαφορές ως προς συγκεκριμένα Κοινωνικο-Δημογραφικά χαρακτηριστικά

Συγγραφείς

  • Παναγιώτης Τσάκαλης Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Εύη Σούρλου Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

DOI:

https://doi.org/10.26248/eleutherna.v2i0.155

Λέξεις-κλειδιά:

αυτοαντίληψη, αυτοεκτίμηση, φύλο, σχολική βαθμίδα, επαγγελματικός - ακαδημαϊκός προσανατολισμός, πληθυσμός γεωγραφικής περιοχής σχολείου, πλήθος αδελφών, κοινωνικό προφίλ οικογένειας (επάγγελμα πατέρα, μορφωτικό επίπεδο γονέων).

Περίληψη

Το βασικό ενδιαφέρον της συγκεκριμένης έρευνας εστιάζεται στη σχέση της αυτοεικόνας (αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση) των μαθητών με συγκεκριμένα κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά τους, όπως είναι το φύλο, η σχολική βαθμίδα, ο πληθυσμός της γεωγραφικής περιοχής του σχολείου, οι επαγγελματικές - ακαδημαϊκές φιλοδοξίες, το πλήθος των αδελφών και το κοινωνικό προφίλ (επάγγελμα πατέρα και μορφωτικό επίπεδο γονέων) της οικογένειας των μαθητών. Στόχος της έρευνας είναι να αναδείξει τις επιδράσεις των χαρακτηριστικών αυτών στη γενική αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση των μαθητών, δεδομένου ότι οι επιδράσεις αυτές επενεργούν καθοριστικά στη διαμόρφωση της βούλησης και της δράσης τους, προδιαγράφοντας, εν μέρει, την εξέλιξη ολόκληρης της προσωπικότητάς τους. 
    Περίπου 2450 μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου από σχολεία της Ηπείρου συμμετείχαν στην έρευνα συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο-κλίμακα μέτρησης της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης και απαντώντας σε μια σειρά από ερωτήσεις σχετικά με τα παραπάνω κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά τους. Οι σημαντικές διαφοροποιήσεις της Γενικής Αυτοαντίληψης και της Αυτοεκτίμησης ως προς τις διαφορετικές τιμές των περισσότερων από τις παραπάνω μεταβλητές καθώς και τα αντίστοιχα συμπεράσματα, αποτελούν χρήσιμα εργαλεία τόσο στα χέρια των ειδικών επιστημόνων όσο και των γονέων-συγγενών των μαθητών. Χάρη σε αυτά επικαιροποιούν τα γνωστικά τους αποθέματα για αυτές τις σχέσεις ή επιδράσεις και, συνεπώς, εξοπλίζονται επερκέστερα για να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις ατομικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Παναγιώτης Τσάκαλης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Τσάκαλης Παναγιώτης
Διδάσκων (με το ΠΔ 407/80), Τμήμα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης

Εύη Σούρλου, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σούρλου Εύη
Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχλο­γίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Λήψεις

Δημοσίευση

2005-02-13

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Τσάκαλης Π., & Σούρλου Ε. (2005). Γενική αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση μαθητών της Ηπείρου: διαφορές ως προς συγκεκριμένα Κοινωνικο-Δημογραφικά χαρακτηριστικά. ΕΛΕΥΘΕΡΝΑ, 2, 175–216. https://doi.org/10.26248/eleutherna.v2i0.155