Γονεϊκή αποδοχή - απόρριψη και ακαδημαϊκή αναβλητικότητα: o διαμεσολαβητικός ρόλος της τελειοθηρίας και της παθητικής επιθετικότητας

Συγγραφείς

  • Σταυρίνα Καραπαναγιώτη Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Ευαγγελία Καραγιαννοπούλου Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

DOI:

https://doi.org/10.26248/eleutherna.v12i0.1538

Λέξεις-κλειδιά:

γονεϊκή αποδοχή - απόρριψη, ακαδημαϊκή αναβλητικότητα, τελειοθηρία, παθητική επιθετικότητα

Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένα κλιμακούμενο ερευνητικό ενδιαφέρον για την ακαδημαϊκή αναβλητικότητα στο χώρο της εκπαιδευτικής και της συμβουλευτικής ψυχολογίας. Η παρούσα ερευνητική εργασία εστιάζει στη διερεύνηση της τελειοθηρίας και της παθητικής επιθετικότητας ως διαμεσολαβητικών παραγόντων στη σχέση μεταξύ της ακαδημαϊκής αναβλητικότητας και της αντιλαμβανόμενης γονεϊκής αποδοχής - απόρριψης (PARTheory). Στην έρευνα συμμετέχουν 399 φοιτητές από Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα της χώρας. Η αναβλητικότητα, η γονεϊκή αποδοχή-απόρριψη, η τελειοθηρία, και η παθητική επιθετικότητα διερευνώνται με τις ακόλουθες κλίμακες, προσαρμοσμένες στα Ελληνικά, αντιστοίχως: Procrastination Assessment Scale-Students, The Parental Acceptance-Rejection Questionnaire, Almost Perfect Scale-Revised και η υποκλίμακα του Defense Style Questionnaire που αναφέρεται στην παθητική επιθετικότητα. Η αξιολόγηση της συμπτωμάτων ψυχοπαθολογίας διερευνάται με το Brief Symptom Inventory. Η διερεύνηση της τελειοθηρίας και της παθητικής επιθετικότητας ως διαμεσολαβητικών μεταβλητών ανάμεσα στον παράγοντα της γονεϊκής απόρριψης και στην αναβλητικότητα σπουδών μελετήθηκαν μέσα από την χρήση του PROCESS. Οι αναλύσεις διαμεσολάβησης έδειξαν, ότι η τελειοθηρία διαμεσολαβεί μερικώς την σχέση μεταξύ της πατρικής απόρριψης και της αναβλητικότητας σπουδών, ενώ δεν μεσολαβεί στην σχέση μεταξύ της μητρικής απόρριψης και της ακαδημαϊκής αναβλητικότητας. Επίσης, τα ευρήματα έδειξαν ότι η παθητική επιθετικότητα έχει διαμεσολαβητικό ρόλο στη σχέση μεταξύ της πατρικής και μητρικής απόρριψης και της ακαδημαϊκής αναβλητικότητας. Τα αποτελέσματα συζητούνται στο πλαίσιο της σύγχρονης βιβλιογραφίας.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Σταυρίνα Καραπαναγιώτη, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Εκπαιδευτικός, M.Sc. Συμβουλευτική, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών & Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Ευαγγελία Καραγιαννοπούλου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, MA, PhD, CPsychol., AFBPsS,  Κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Ψυχολογίας,  Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Λήψεις

Δημοσίευση

2021-10-06

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Καραπαναγιώτη Σ., & Καραγιαννοπούλου Ε. (2021). Γονεϊκή αποδοχή - απόρριψη και ακαδημαϊκή αναβλητικότητα: o διαμεσολαβητικός ρόλος της τελειοθηρίας και της παθητικής επιθετικότητας. ΕΛΕΥΘΕΡΝΑ, 12, 21–46. https://doi.org/10.26248/eleutherna.v12i0.1538