«H Γεωμετρία στην Υπερβολή της» Δημιουργική Γραφή και Διδασκαλία των Μαθηματικών σε μια Τάξη Λυκείου

Authors

  • Ελένη Γκανά University of Thessaly
  • Παναγιώτα Κοταρίνου University of Thessaly
  • Χαρούλα Σταθοπούλου University of Thessaly

DOI:

https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i3.1702

Keywords:

Δημιουργικότητα στην σχολική τάξη, τεχνικές δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση (ΔΤΕ), γλωσσική δημιουργικότητα, διδασκαλία μαθηματικών

Abstract

The study derives from the involvement of a group of students, attending the 2nd class of Lyceum, in an interdisciplinary project concerning the axiomatic foundation of Euclidean and non-Euclidean Geometries (Hyperbolic and Elliptical geometry), which was implemented through techniques “Drama in Education”. In a collaborative framework, our students discussed about mathematical-geometrical concepts, drafted texts and finally presented those texts enacting roles. In this paper, we examine the contribution of Drama in Education to the linguistic creativity of students. Drown from sociolinguistic and sociosemiotic perspectives for linguistic creativity (Swann & Maybin, 2007, Carter, 2004, Jones 2010, Fairclough, 1992) we identify the forms by which students express their potential creativity as language users and we make assumptions regarding the mechanisms allowed and the functions achieved by their creative use of language in the specific educational context of communication.

Author Biographies

Ελένη Γκανά, University of Thessaly

Λέκτορας
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Παναγιώτα Κοταρίνου, University of Thessaly

Μαθηματικός-Διδάκτορας
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Χαρούλα Σταθοπούλου, University of Thessaly

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Published

2015-09-30

How to Cite

Γκανά Ε., Κοταρίνου Π., & Σταθοπούλου Χ. (2015). «H Γεωμετρία στην Υπερβολή της» Δημιουργική Γραφή και Διδασκαλία των Μαθηματικών σε μια Τάξη Λυκείου. Education Sciences, 2015(3), 20–37. https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i3.1702