Ο Θεσμός του Διευθυντή Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ιστορική Ανασκόπηση

Authors

  • Ελένη Α. Κατσιγιάννη University of Patras
  • Αμαλία Α. Υφαντή University of Patras

DOI:

https://doi.org/10.26248/.v2016i3.1201

Keywords:

Διευθυντής, δευτεροβάθμιο σχολείο, Νέα Δημόσια Διοίκηση, Ελλάδα

Abstract

This paper seeks to examine whether the institutional changes, being introduced under the influence of the New Public Management, diversified in a substantive way the Greek school principal’s role. It thus investigates the possible impact of tenure/non-tenure, selection and duties on the secondary school principal’s role. By following the qualitative content analysis, the relevant institutional framework from the systematic organisation of the Greek secondary education (1836) to the most recent Law of 2015 was examined. Data analysis indicates that the impact of the New Public Management on the Greek educational system was limited, as the small scale institutional changes concerning the secondary school principal since 1981 have not diversified his role in a substantive way, mainly due to centralised-bureaucratic nature of the Greek educational system.

Author Biographies

Ελένη Α. Κατσιγιάννη, University of Patras

Εκπαιδευτικός B/βάθμιας εκπαίδευσης
Υποψήφια διδάκτωρ
Πανεπιστήμιο Πατρών

Αμαλία Α. Υφαντή, University of Patras

Καθηγήτρια
Πανεπιστήμιο Πατρών

Published

2016-09-30

How to Cite

Κατσιγιάννη Ε. Α., & Υφαντή Α. Α. (2016). Ο Θεσμός του Διευθυντή Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ιστορική Ανασκόπηση. Education Sciences, 2016(3), 158–176. https://doi.org/10.26248/.v2016i3.1201