Mystic Filters for Tragedy: Orphism and Euripides' Rhesus
DOI:
https://doi.org/10.26248/ariadne.v10i0.992Abstract
Στο άρθρο αυτό εξετάζω τη στενή σχέση της ηρωικής λατρείας με τον έντονα μυστηριακό χαρακτήρα της αμφισβητούμενης τραγωδίας του Ευριπίδη Ρήσος. Ο αφηρωισμός του Ρήσου, που προαναγγέλλεται από τα χείλη της Μούσας στο τέλος του έργου, συνυφαίνεται με σημαντικές αναφορές σε γνωστές «ορφικο-διονυσιακές» αντιλήψεις. Ειδικότερα, η ελπιδοφόρα προοπτική της ηρωικής θεραπείας του θνητού Ρήσου στη Θράκη προβάλλεται ως μια απεγνωσμένη προσπάθεια διαφυγής από τα ακατάλυτα δεσμά του θανάτου. Εξαιτίας του έντονου συγκρητισμού των μυστηριακών πεποιθήσεων στην Αθήνα, οι Ορφικές ιδέες που απηχούνται στο έργο είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με ανάλογες Βακχικές και Ελευσινιακές δοξασίες για τελεστική απαθανάτιση και μεταθανάτια ολβιότητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα μυστικά σχήματα της εν λόγω τραγωδίας να απευθύνονται σε ένα ευρύτατο φάσμα θεατρικού κοινού. Επίσης, το μυστηριακό υπόβαθρο του έργου σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το συνεχώς επανερχόμενο μοτίβο φωτός-σκότους, την πολυδαίδαλη δομή της πλοκής και τις περίπλοκες σχέσεις μεταξύ θεών και ανθρώπων. Ο κόσμος του Ρήσου είναι βαθύτατα απαισιόδοξος. Η δράση εκτυλίσσεται μέσα στο πυκνό σκοτάδι της νύχτας, όπου δεν υπάρχει καμιά χαραμάδα για να μπορεί να διακρίνει κανείς θύτες και θύματα, αθώους και ενόχους, πρόσωπα και προσωπεία. Αυτός ο ζοφερός κόσμος φωτίζεται στιγμιαία στην τελευταία σκηνή, κατά την οποία η ίδια η μητέρα του Ρήσου, η Μούσα, προσημαίνει τον αφηρωισμό του μονάκριβου γιου της. Πρέπει στο σημείο αυτό να υπογραμμισθεί ότι η θεϊκή «επιφάνεια» δεν σκοπεύει να απαλύνει τελείως την υφέρπουσα απελπισία. Ωστόσο, για τους μύστες-θεατές, η εικόνα της ελεύθερης ψυχής του Ρήσου που ίπταται κατευθυνόμενη προς τα σπήλαια του Παγγαίου, αντιμάχεται τη θλιβερή θνητότητα του επίγειου κόσμου και συμβολίζει τη μυστική προσδοκία μιας μεταθανάτιας δικαίωσης.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Papers are published under the personal responsibility of the authors in terms of their content and linguistic form (eg, rights of any pictorial material, etc.).
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License licence that allows others free use of the work for non-commercial purposes as long as the author/s and the journal are attributed properly and the new creations are licensed under identical terms (Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website), as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). Any such posting must include a reference and a link to the journal’s website.